11.01.18 - השופט רובינשטיין: האתוס היהודי מעולם לא קיבל את הזנות כדבר לגיטימי

אירועי השבוע העלו קולות מכל עבר בתוך הציונות הדתית, אלו הקוראים להתנגד ולמגר את תופעת הזנות בישראל, ואלו המבקשים להצדיק שימוש בזנות כאמצעי לגיטימי מאחר ומדובר בעניין עסקי. דברים אלו מחדדים את חשיבות ההשתתפות במאבק בזנות בישראל, בו שותפה קולך. השבוע נערכה ישיבה נוספת של הועדה למאבק בסחר בנשים ובזנות. במהלך הועדה הזכיר לכולנו השופט בדימוס אליקים רובינשטיין כי האתוס היהודי מעולם לא קיבל את הזנות כדבר לגיטימי על אף שזו התקיימה מראשית התרבות וההיסטוריה. 

בשולי האירועים, ואולי דווקא אירוע שהיה צריך להיות במרכז, התקיימה השבוע ישיבה נוספת של הועדה למאבק בזנות ובסחר בנשים. הפעם באנו לשמוע מגוון, גם את הקולות של הנשים בזנות המתנגדות לחוק, שמדברות בחשש שמא החוק להפללת לקוח יחמיר את מצבן של נשים בזנות. הן באו עם הסיפור שלהן, עם הקול שלהן. שמענו גם את אותן נשים שורדות זנות שבאו לומר מולן, 'גם אנחנו היינו שם ואולי פעם חשבנו שאנחנו בוחרות, אבל עד הבחירה בין החיים למוות לא באמת בחרנו'.

"אף ילדה קטנה לא תגיד לך בחיים שהיא רוצה לרקוד בשביל גבר זר ולקבל על זה כסף", אמרה שורדת זנות שפגשתי. "בשבילי להגיד שבחרתי בזנות, זה כמו לומר שבחרתי להתאבד", המשיכה. "אני לא התאבדתי כי הסמים היו שם בשבילי. וכל זה עדיין לא סיבה להפוך זנות או סמים לחוקיים". היא השתקמה בזכות המסגרות הקיימות שעושות עבודת קודש בתחום השיקום של נשים בזנות; בזכותן ובזכות עשר אצבעותיה שלה.

הקולות הללו בוועדה היו אותנטיים, של המתנגדות כמו של התומכות, וחשוב שכולן/ם ישמעו אותם. אבל בה בעת, אל מול אירועי השבוע, חשוב לצאת נגד צרכני זנות, ליברטאנים למיניהם ואחרים, הטוענים שמי שבעד הצעת החוק להפללת לקוחות זנות ושיקום נשים בזנות הן/ם לא פמיניסטיותים כי הם מונעותים מנשים שבוחרות בזנות לעסוק בזנות.

את החוויה שלהן, את היומיום המזעזע של 12,500 נשים ואנשים העובדים בזנות בישראל (ושל הרבות/ים שלא יודעים עליהן/ם), בין אם הן תומכות בחוק ובין אם מתנגדות, לא נבקש למחוק ולומר "לא בחרתן". השאלה פה היא לא שאלה של בחירה רק. הצעת החוק הזו היא בעלת אמירה ערכית מעל לכל: צריכת זנות אינה דבר שצריך להיות לגיטימי בחברה הישראלית. הצעת החוק, עוסקת בהרבה יותר מזה. בהצעה מדובר על שיקום לנשים בזנות, בחינוך והעלאת מודעות בציבור לנזקים בזנות, לעבר הקשה של נשים בזנות ושורדות זנות. מרכיבי החינוך והשיקום הם מרכיבים בלתי נפרדים מהצעת החוק.

דו"ח הועדה הבינמשרדית בנושא הכיל בתוכו קריאה ברורה, ערכית, המבקשת לאסור צריכת זנות דרך הפללה מדורגת, ובמקביל להתחיל מיידית בבניית מערך שיקום לנשים בזנות ולפתוח בתהליך חינוך הציבור לנזקי הזנות. אם יש קשיים שהתגלו במקומות אחרים בעולם בהם הופעל החוק, אם יש קשיים במקומות בעולם בהם מוסדה הזנות, לומדים מהקשיים, לא מוותרים על האמירה הערכית.

הפללה, שיקום, שיקום, שיקום, חינוך, חינוך וחינוך.

השופט בדימוס אליקים רובינשטיין שנכח בדיון אמר כי יש ניסיון להציג את הזנות כמקצוע העתיק בעולם, הרי זה מופיע בתנ"ך. מקצועות שונים מוזכרים לפני כן - חקלאי, בנאי, חרש ואפילו מוזיקאי. אבל, המשיך ואמר, האתוס היהודי לא קיבל את הזנות כדבר לגיטימי למרות שהיא מופיעה מראשית התרבות וההיסטוריה.

אין סיבה שנתחיל עכשיו.