נשים ועשורים לכבוד יום העצמאות

לכבוד יום העצמאות ה-73 למדינת ישראל, השאנו משואה לנשים ישראליות: שתיים בכל עשור, עד הלום

בחרנו בנשים מכל ענפי העשייה והרוח, לא בחרנו בפוליטיקאיות למרות שהן ראויות להערכה על הישגיהן, ואתן תוכלו לשבץ כרצונכן נשים נוספות ברשימה. שידכנו את העשור ואת הנשים לפי הזמן בו היו בשיא העשייה שלהן והשלב בו הפעילות שלהן זכתה להכרה ציבורית.

לתפארת מדינת ישראל, נשיה וגבריה.

העשור הראשון

1948-1958 – צביה לובוטקין, ממפקדות המרד בגטו ורשה לצד בעלה יצחק צוקרמן, עלתה ארצה אחרי השואה ובשנת 1949 הייתה ממייסדי קיבוץ לוחמי הגטאות. נכדתה, רוני צוקרמן הייתה לטייסת הראשונה בצה"ל.

שושנה דמארי – ילידת תימן, זמרת לאומית שהחייתה את שירי אלתרמן, ביאליק ושלונסקי. מזוהה עם שירי ראשית המדינה. מיטב הכותבים כתבו לה במיוחד. דמות צבעונית גדולה מהחיים בתרומתה הנצחית לתרבות העברית המתחדשת. שיריה והנוכחות שלה עיצבו את פני הזמר העברי.

העשור השני

1958-1968 – פרופ ' נחמה ליבוביץ', חוקרת ופרשנית חלוצה ומקורית של התנ"ך. כלת פרס ישראל לשנת 1956 בשנות ה 60 וה 70 פרסמה סטנסלים עם פרשנויות שלה לפרשת השבוע והתכתבה עם הקוראים, הייתה המורה הגדולה ביותר לתנ"ך שקמה לנו.

שרה לוי תנאי – מייסדת להקת ענבל, כוראוגרפית של המחול העממי, השורשי, שמקורותיו בתימן. הפכה את להקת ענבל ללהקה ישראלית ייצוגית, בשנות ה 60 יצאה הלהקה להופעות ברחבי העולם, וזכתה להד בינלאומי.

העשור השלישי

1968-1978 – אסתר רוט שחמורוב הייתה הספורטאית האולימפית הראשונה של ישראל. בשנת 1974 השתתפה באולימפיאדה בענף הריצה ואחרי מות הספורטאים הישראלים במינכן לא שבה להתחרות. הישגיה היו השראה לספורט הישראלי ולנשים בספורט בכלל. הוכיחה שהשמיים הם הגבול.

פרופ אליס שלווי, פרופסור לספרות, אקטיביסטית ופעילה חברתית. ב 1975 הקימה את בית ספר פלך בירושלים, ששם דגש על פמיניזם דתי ודמוקרטיה ועיצב רבות ממנהיגות הפמיניזם הדתי בישראל. בית ספר פלך כבר עשה לו שלוחות ברחבי הארץ, ונשים דתיות צעירות מתחנכות בו למצוינות, הנהגה, ומעורבות חברתית. ב 1984 הקימה את שדולת הנשים.

עשור רביעי

1978-1988 – עמי סטוצ'ינר, מייסדת בית איזי שפירא ברעננה, בשנת 1980 לזכר אביה. בית איזי שפירא מהווה בית לילדים עם מוגבלויות ונכים, וכן לבני משפחותיהם שנתמכים על ידי הצוות. הארגון גם תומך במחקרים ומציע שירותים ופועל לשיתוף ילדים מוגבלים בחברה עד כמה שניתן. נעמי היא כלת פרס ישראל למפעל חיים והוזמנה גם לאו"ם להציג את הפעילות הייחודית של בית איזי שפירא.

גלי עטרי – אחותן הקטנה של השחקנית יונה עטרי, והמגישה שוש עטרי. הביאה לנו את הניצחון באירוויזיון בירושלים בשנת 1979 עם "הללויה" המיתולוגי. שמה את ישראל על המפה כשהשיר הללויה הוא אחד המתורגמים ביותר מבין השירים הישראלים וזכה לאין ספור ביצועים בשפות רבות וגלי עטרי הפכה לפנים מזוהות עם ישראל הצעירה והגלובלית.

עשור חמישי

1988-1998 – בשנת 1988 מתמנה מבקרת המדינה, מרים בן פורת. להיות האישה הראשונה בישראל בתפקיד. מאחוריה כהונות כשופטת ראשונה בבית המשפט העליון, ידועה כדמות קשוחה וישרה. ללא פניות וללא משוא פנים שלא היססה לבקר את הגופים הדומיננטיים ביותר ביניהם צה"ל.

רות ארנון – פרופסור רות ארנון מתבלטת בהישגיה המדעיים מתחילת דרכה. היא שותפה במחקרים רבים, מכהנת בתפקידים רבים באקדמיה, ומתמקדת במחקר בנושא חיסונים. בשנת 1995 מתחילה חברת טבע לשווק את התרופה לטרשת נפוצה שרות ארנון פיתחה והביאה לפריצת דרך מדעית בעולם הרפואה. רות ארנון היא פרופסור וחוקרת בעלת שם עולמי. כיהנה גם כנשיאה האישה הראשונה של האקדמיה הישראלית למדעים.

עשור שישי

1998-2008 -ויקי כנפו – בשנת 2003 יוצאת ויקי כנפו, אם חד הורית, קשת יום ,ממצפה רמון למסע רגלי אל ירושלים. היא מעלה על סדר היום את המצוקה החברתית בפריפריה, את מצוקתן של הנשים העובדות במפעלים ואת חוסר השוויון והאפליה בישראל. המחאה שלה נגד הגזרות הכלכליות שהנהיג האוצר וביטול הקצבאות, סוחפת רבים והיא הופכת לסמל המאבק בפערים החברתיים ומסמנת את השסע הכלכלי בישראל.

רונית אלקבץ – שחקנית, תסריטאית, במאית. יוצרת חד פעמית, שחקנית כריזמטית ומכשפת בנוכחותה, שהיצירות הקולנועיות שלה מפארות את הרפרטואר הישראלי. בעשור הזה פרצה בסרטים "אור", "כלת הים" ו"ביקור התזמורת" . בשנת 2005 יצא הסרט הראשון בטרילוגיה שכתבה יחד עם אחיה שלומי אלקבץ, "ולקחת לך אישה" המתאר את חייה של ויויאן, הסדרה תסתיים בסרט "גט" שחשף לציבור את נושא סרבנות הגט וההתמודדות הסיזיפית של נשים מול בתי הדין.

עשור שביעי

2008-2018 -בשנת 2009 זוכה פרופסור עדה יונת בפרס נובל בביוכימיה. יונת חוקרת במכון וויצמן, הופכת את המושג "ריבוזום" למושג שגור בפי הישראלים כשהיא זוכה בפרס נובל למדע יחד עם שותפיה למחקר, ואף שולחת מחקרים לחלל. מאז הזכייה זכתה בעוד פרסים רבים, והיא ממשיכה בעבודת המחקר שלה.

רונה רמון – מתגלה לציבור הישראלי כאשתו של האסטרונאוט אילן רמון שמצטרף לטיסה ראשונה שלו לחלל ומעורר התרגשות רבה. כשהחללית מתרסקת, משפחת רמון הופכת לסמל של מצוינות עבור האזרח הישראלי, וכשהבן אסף רמון מתגייס לקורס טייס ונהרג בהתרסקות מטוס, רונה רמון היא סמל לשכול וחוסן נפשי. היא מתגייסת לפעילות חברתית רחבת היקף, מקימה קרנות עבור צעירים ולבסוף מוכרעת על ידי מחלת הסרטן.

עשור שמיני

2018-? – שתי נשים מבשרות עבורנו את הימים האלה, מנכלית בית החולים הדסה הר הצופים, דוקטור תמר אלרם, והרבנית מלכה פיוטרקובסקי. הראשונה מנהלת את בית חולים הדסה הר הצופים, בתקופה מאתגרת מכל בחינה, עומדת בחזית המלחמה בקורונה ואף משתתפת כרופאה במשלחות סיוע בינלאומיות, וביחידת החילוץ מגילות. והשנייה מופת לתלמידות חכמים ומורות הלכה. חוצבת מסלול עבור נשים למדניות בביטחון עצמי ואומץ, להוביל בתחום שנחשב "גברי" לחלוטין, ושלא הייתה בו דריסת רגל לנשים. ההלכה. מלכה לא קוראת לעצמה רבנית אלא מורה. אבל אנחנו יכולות לקרוא לה כך.

בית מדרש ופמיניזם דתי

כנגד ארבע נשים - מדרש נשי על חכמה ותלמידות חכמים

חוברת מדרשים ודברי התורה על חכמה ותלמידות חכמים לקראת הפסח, זמינה להורדה והדפסה.

על בדידותה של הנפגעת - מינית בקהילה

אילת וידר כהן, פסיכולוגית מתמחה בפגיעות מיניות על הכרוניקה של האשמה והבדידות בקרב נפגעות מינית בקהילה

הכירו את האישה הדתייה שתוקעת בשופר - כך זה מתאפשר הלכתית | ראיון באתר כיפה

סבא של מיכל קמפניינו היה בעל תוקע וגם בנו אחריו. לכן היה טבעי בשבילה להתחיל לתקוע בשופר בעצמה במסגרת מניין לנשים בלבד. בשיחה עם "חדשות כיפה", היא מסבירה על התופעה, המתנגדים והרקע ההלכתי

פמיניזם דתי

במה שונה הפמיניזם היהודי ומה הערך המוסף שלו הייחודי בתולדות הפמיניזם - מאמרים ומחקרים

בצל המלחמה: דרישה לרבניות צבאיות

שרון בריק דשן מתראיינת בתוכנית בוקר לבני טיטלבוים, כאן מורשת. יש חשיבות גדולה לשבץ רבניות צבאיות במערך לטובת החיילות שזקוקות לתמיכה רוחנית ומענים הלכתיים. "הגיע הזמן לדמויות תורניות משמעותיות" | ראיון בכאן מורשת

גיבורות אור תשפ"ד | חומי שקלאר

גלריית חנוכה השנה מוקדשת לגיבורות אור. המדליקה הראשונה, חומי שקלאר, בחרה בגיתית שלום.

על בדידותה של הנפגעת - מינית בקהילה

אילת וידר כהן, פסיכולוגית מתמחה בפגיעות מיניות על הכרוניקה של האשמה והבדידות בקרב נפגעות מינית בקהילה