תפילת נשים בכותל

סוגיית ההפרדה בכותל היא סוגיה מורכבת, וותיקה ורבת פנים, והיא נוגעת בכמה היבטים שקשורים ליחסי דת ומדינה. מצד אחד היותו של הכותל אתר קדושה המעוגן בחוק מקומות קדושים, ומנגד הנורמות החברתיות לגביו, וגבולות השיפוט של בית המשפט לגבי מהי קדושה .

העתירה הראשונית הוגשה על ידי ארגון נשות הכותל בדרישה לאפשר לנשים להתפלל ברחבת הכותל, בדרכן, לקיים מניין להוביל תפילה ולקרוא בתורה ולהניח תפילין. ארגון קולך הצטרף לעתירה לאחר הצעת מתווה הכותל וביקש להתיר לנשים להתפלל במנייני נשים בעזרת הנשים, אולם המדינה הקצתה רחבה משותפת לגברים ונשים הידועה גם בכינוי "קשת רובינזון" שם יוכלו משפחות להתפלל יחד, ולשם גם הופנו נשות קולך. ארגון קולך כארגון אורתודוכסי, לא קיבל את הפשרה הזו, ותבע להישאר בעזרת הנשים, אבל להתיר לנשים לקיים קריאות מגילה וקריאות בתורה ומניינים בהרכב נשי, ושוב הארגון פנו במכתב חריף למזכיר הממשלה, וביקשו להבדל מנשות הכותל ולאפשר לנשים לקיים תפילה בעזרת הנשים, בהתאם להלכה שאחרת תתקיים פגיעה בזהותן הדתית. הרציונאל העומד מאחורי העתירה ומשותף לכל הארגונים הוא זכותן של נשים לקחת חלק בתפילה, להיות נוכחות באתר הקדוש ששייך לכולן וכולם. אולם יש הבדלים בתביעות ובמתווים שכל ארגון דורש.

https://www.makorrishon.co.il/nrg/online/11/ART2/549/127.html

אקטיביזם ושיח ציבורי

חוק שירה איסקוב

העברת החוק על שלילת אפוטרופוסות של ההורה הפוגע על הילד

פגיעות מיניות מבעלי סמכות רבנית/ אילת וידר כהן

ב 28.6.10 אושרו בכנסת התיקונים לחוק למניעת הטרדה מינית ע"י בעלי סמכות. תנועת קולך יזמה את התיקון לפיו גם אנשי רוח ודת יחשבו על פי חוק לבעלי סמכות. ניתן להניח שלו היה התיקון לחוק מאושר מוקדם יותר היה ניתן להחילו על התלונות המיוחסות לרב אלון. מידי פעם אני עוצרת ושואלת את עצמי בשם מי את מדברת? אילו קולות את משמיעה? מי הן/ם הקורבנות המושתקים שאת משמיעה את קולן? את קולם?

"פמניזם ויהדות" פסיקת הלכה על ידי נשים

מפגש רביעי בסדרת המפגשים "פמניזם ויהדות" מפי הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי (י"ח שבט 16.2).

עתירות משפטיות

קולך פועלת מראשית הקמתה לשינוי המציאות החברתית בזירות ציבוריות רבות ומול הרשויות, כמובילה או בשיתוף פעולה עם ארגונים אחרים, באמצעים של קידום חקיקה פרלמנטרית, נוכחות בוועדות הכנסת לקידום מעמד האישה, והגשת או ליווי עתירות לבג"צ בסוגיות שונות הנוגעות לזכויות נשים דתיות ושאינן דתיות.

חוק שירה איסקוב

העברת החוק על שלילת אפוטרופוסות של ההורה הפוגע על הילד

פגיעות מיניות מבעלי סמכות רבנית/ אילת וידר כהן

ב 28.6.10 אושרו בכנסת התיקונים לחוק למניעת הטרדה מינית ע"י בעלי סמכות. תנועת קולך יזמה את התיקון לפיו גם אנשי רוח ודת יחשבו על פי חוק לבעלי סמכות. ניתן להניח שלו היה התיקון לחוק מאושר מוקדם יותר היה ניתן להחילו על התלונות המיוחסות לרב אלון. מידי פעם אני עוצרת ושואלת את עצמי בשם מי את מדברת? אילו קולות את משמיעה? מי הן/ם הקורבנות המושתקים שאת משמיעה את קולן? את קולם?

בג"ץ קול ברמה

בעקבות תלונות למועצת הרשות השנייה, ארגון קולך גיבש תובענה ייצוגית שהתבססה על מחקר בקרב 40000 נשים חרדיות בטענה לאפליה, הדרה וקיפוח נשים על ידי רדיו קול חי. הייתה זו הפעם הראשונה בישראל בה נעשה שימוש בכלי התובענה הייצוגית בתחום חופש הביטוי. קולך זכתה בתביעה שהפכה למושג משפטי