נשים בבית הכנסת - מאמרים הלכתיים

מרים הנביאה כאם טיפוס למעמד הנשים ביהדות

ציפי לידר
  • בניגוד לפסיביות הגברית בשירת משה, הרי בשירת מרים הנאמרת בלשון רבות ´ותצאן כל הנשים אחריה בתפים ובמחולות´ (שם 20), באה לידי ביטוי העמדה האקטיבית לא רק של מרים - דמות המנהיגה היוזמת והמובילה - אלא של כל הנשים היוצאות בעקבותיה בתופים ובמחולות, כשוות לה.

    קרא/י עוד >>

    נשים מלמדות

    זאב ספראי
  • קצת קשה לענות כיום, במאה העשרים ואחת על השאלה האם מותר לאישה ללָמד. השאלה היא מאיזו נקודת מוצא יוצאים. האם יש לצאת מן המקורות המדברים על חֶברה נפרדת, ועל אישה שכל כבודה פנימה, או שמדברים על החֶברה שלנו, בה נשים לומדות וחוקרות, ממלאות תפקידים בכירים, גם בחברה הדתית.

    קרא/י עוד >>

    סיכום עיקרי הכנס

    פנינה גפן
  • יותר מאלפיים אשה ואיש פקדו את שני ימי כנס קולך, המספר הגדול ביותר של משתתפים עד כה, בכנסי קולך. מספר האנשים אינו היחיד שגדל - נוכחותן של נשים צעירות גדלה מאד, יותר גברים ויותר נשים מיש"ע ומן הפריפריה חברו לחברות הארגון הוותיקות.

    קרא/י עוד >>

    עבדות, פטריכאליות והברית האלוקית

    פרופ' חנה קהת
  • ההשתעבדות הבלעדית לה' מבטיחה את יחסו המיוחד, את הגנתו מפני האלימות של הדבר, החרב והרעב המצפים לאדם במסגרת אנושית בה "כל דאלים גבר". מעשה כיבוש האדם את רעהו, שעבודו לעבד, מפקיע את זכותו מאותה ברית שוויונית כלפי ה' ומסכן אותו בשילוח מלפניו אל עולם אכזרי בו שולטים האדם וכוחו בזולתו החלש.

    קרא/י עוד >>

    עזרת גברים

    ד"ר רותי פויכטונגר
  • "אל מול עזרת גברים" היה שמו של מושב בכנס "קולך" השלישי, לפני 14 שנה. המושב עסק בהתגייסות האוטומטית של רבנים להגנה על רב שסרח. על מה התבססה אותה התגייסות? נראה כי הייתה זו אחוות לוחמים, שנלחמו את מלחמתה של תורה באותם בתי מדרש. ד"ר רותי פויכטונגר ועו"ד יעל רוקמן מדברות על עזרת הגברים של הרב לוינשטיין.

    קרא/י עוד >>

    עיון מחודש בקול באשה ערווה

    הרב דוד ביגמן
  • הרב דוד ביגמן, ראש ישיבת מעלה גלבוע, דן בשמיעת שירת נשים בציבור בעקבות שאלה שנשאל. הרב מציע חמישה תנאים המאפשרים להקל בשמיעת שירת נשים, כאשר ברור שמדובר בשירה תמימה: – הקשר-אוירה הולמת, המילים של השיר, הסגנון המוסיקאלי, הלבוש ,שפת הגוף. במאמרו, הוא מרחיב ומסביר את גישתו ומביא מקורות שונים מחזקים. 

    קרא/י עוד >>

    עיקשות, התמדה וחידוש

    חיותה דויטש
  • לא די בחידוש. התמדתו ועיקשותו של רבי עקיבא, מסירותה ואהבתה של רות, נחישותן של בנות צלפחד ובקשת האמת שלהן - הם מרכיבים הכרחיים וחיוניים עבור אותן נשים המבקשות לתפוס את המקום הראוי להן בבית המדרש, ובעולמה של תורה

    קרא/י עוד >>

    על הבדידות ורגשות האשם של המוטרדת המינית

    אילת וידר כהן
  • כחברה אנו מתקשים ליצור חיבור נכון בין מיניות לקדושה, אנו ממעטים לדבר על מיניות בריאה, על מיניות טהורה,  קל וחומר שאין מקום לדיבור על מיניות המתקיימת מחוץ לגבולות המותרים. עובדה זו מעצימה מאד את בדידותה של הנפגעת. הנפגעות הדתיות נושאות את נטל הפגיעה בבדידות במשך תקופות ארוכות.

    קרא/י עוד >>

    על היכולת להכיל את השונה במסגרת הקהילה הדתית

    ד"ר חנה פרדימן
  • הדברים מורכבים שבעתיים כשמדובר ב´אחר´- ולא פעם ´אחרת´, המאתגרים בהווייתם ובתביעותיהם את מה שנחשב גבול הלכתי מוגדר, ולא משנה אם מדובר באיסור דאורייתא, איסור דרבנן, או מנהג ישראל ונורמות חברתיות דתיות מקובלות.

    קרא/י עוד >>

    על מקור חיובן של נשים בתענית בכורות

    ד"ר יעל לוין
  • ביסודו של קטע זה עומדת ההנחה שאף הבכורות הנקבות מתו במצרים, אלא שבתיה יצאה מכלל זה וזכתה להינצל בזכות תפילתו של משה עליה. נערכת כאן גזרה שווה בין התיבה "ליל" מתוך הכתוב במזמור "אשת חיל" למילה הראשונה שבצירוף "ליל שימורים". במהדורות השונות של מדרשי אשת חיל נדרש עליה פסוק אחר מתוך מזמור זה: "ותקם בעוד לילה"

    קרא/י עוד >>