נשים בבית הכנסת - מאמרים הלכתיים

"וְחֶרְפָּה לֹא נָשָׂא עַל קְרֹבוֹ"

ד"ר יעל לוין
  • ביסודן של הלכות רכילות ולשון הרע ניצבת ההכרה כי כל אדם נברא בצלם אלוהים בשווה, ושמו הטוב של אדם אינו נתון בידי הזולת לפגום בו ולהרוס. אדם המרכל על האחר עושה זאת פעמים רבות מתוך עמדת התנשאות מדומה, כשהוא מבקש להעמיד את מושא התייחסותו במקום ובמעמד נמוכים יותר.

    קרא/י עוד >>

    "כי גרים הייתם בארץ מצרים"

    הרב יובל שרלו
  • בתורה אנו קוראים "וגר לא תונה ולא תלחצנו". לדעת ההלכה מדובר באיסור אונאת גר צדק. מהפשט עולה כי הכוונה היא גם לזר, שכן לא גרי צדק היינו במצרים כי אם זרים המתגוררים שם ועל כן נראה שיש חובת הימנעות מאונאת גר הנוגעת לכל זר המתגורר בתוכנו, אם כי היא אינה באותו תוקף של איסור אונאת גר צדק.

    קרא/י עוד >>

    אחד בפה ואחד בלב

    דוד שפרבר
  • דוד שפרבר טוען שיש כוח רב בפרקטיקה הניאו-אורתודוקסית, שאומרת ומקיימת את מה שהיא אינה מאמינה בו כלל וכלל. שפרבר מציע להמיר מחיקה וצנזור במודעות להקשר היסטורי ולמקום שממנו נובעים הדברים. כך, לדבריו, הופכים המקורות מבעיה לאתגר.

    קרא/י עוד >>

    לפי שהנס נעשה בידי אשה

    שלומית שוגרמן
  • המאמר דן בסיפור יהודית המובא בספרות החוץ מקראית. סיפורה של יהודית משמעותי משום שעל פי הרמ"א, חייבת אישה בהדלקת נר חנוכה מאחר והנס נעשה בידי אותה אישה, יהודית. מיהי יהודית ומה עשתה שזכתה שטעם המצווה יהיה על שמה.

    קרא/י עוד >>

    מחיצה בין העזרות - סיכום הלכתי

    רחל אביישר-לבל
  • המאמר מסכם את סוגיית המחיצה החל ממקורותיה הראשוניים במשנה ובגמרא (משנה סוכה, ובבלי סוכה) ומביא את שיטת הרב פיינשטיין לעניין גובה המחיצה בשו"ת אגרות משה, לפיה כאשר עזרת הנשים היא למעלה אין צורך במחיצה, וכאשר עזרת הנשים ממוקמת באותה קומה כמו עזרת הגברים, גובה המחיצה צריך להיות לפחות י"ח טפחים - כגובה כתפיה של אישה בינונית.  

    קרא/י עוד >>

    מצוות נר חנוכה איש וביתו

    אביגיל אנטמן
  • תנו רבנן: מצוות חנוכה נר איש וביתו
    חמש המילים האלו הן תמצית החג.
    לכל איש יש בית ויש בו נר, כל כך פשוט.
    מצווה של 'בית' להדליק נר בתוך הבית. זוהי מצווה של איש שיש לו בית ויש לו נר.
    ובעצם כל כך מסובך.

    קרא/י עוד >>

    עיון מחודש בקול באשה ערווה

    הרב דוד ביגמן
  • הרב דוד ביגמן, ראש ישיבת מעלה גלבוע, דן בשמיעת שירת נשים בציבור בעקבות שאלה שנשאל. הרב מציע חמישה תנאים המאפשרים להקל בשמיעת שירת נשים, כאשר ברור שמדובר בשירה תמימה: – הקשר-אוירה הולמת, המילים של השיר, הסגנון המוסיקאלי, הלבוש ,שפת הגוף. במאמרו, הוא מרחיב ומסביר את גישתו ומביא מקורות שונים מחזקים. 

    קרא/י עוד >>

    על מקור חיובן של נשים בתענית בכורות

    ד"ר יעל לוין
  • ביסודו של קטע זה עומדת ההנחה שאף הבכורות הנקבות מתו במצרים, אלא שבתיה יצאה מכלל זה וזכתה להינצל בזכות תפילתו של משה עליה. נערכת כאן גזרה שווה בין התיבה "ליל" מתוך הכתוב במזמור "אשת חיל" למילה הראשונה שבצירוף "ליל שימורים". במהדורות השונות של מדרשי אשת חיל נדרש עליה פסוק אחר מתוך מזמור זה: "ותקם בעוד לילה"

    קרא/י עוד >>

    קריאת מגילה נשית, כמיטב המסורת

    ימימה חובב
  • הרב יעקב אריאל יצא נגד מנייני הנשים בפורים והאשים את המשתתפות ב"פרישה מהציבור". הוא כנראה שכח שהמסורת היהודית היא שמפרישה את הנשים מהציבור באופן קבוע, ושבמשך דורות נהגו נשים להתכנס לתפילות עצמאיו.

    קרא/י עוד >>