דברי חלש!

אורי אורבך
  • כשגברים דתיים רבים, רבים מדי, שומעים טענות נגד המימסד הדתי-רבני, הם חושבים לעצמם: "אוף, נו, שוב הפמיניסטיות האלה". אחרים נושפים: "זה הכל חלק ממסע ההכפשה נגד הציבור שלנו...". אז האם גברים דתיים הם קודם כל שוביניסטים, או קודם כל דתיים? לאורי אורבך יש תשובה ברורה.

    קרא/י עוד >>

    דברי פתיחה לכנס קולך, קיץ תשס"ג

    פרופ' חנה קהת
  • אנו מודעות ומבינות את הפחד מערעור הסדר הציבורי היפה, מדעת קהל עויינת. שכועסת שקלקלו לו את המראה הפסטורלי שמנסים לצייר. ואני אומרת לחברות אלו: "שיויתי ה' לנגדי תמיד", אסור לפחד מהאמת גם כשהיא מרה, אסור לשוות מול עינינו דמויות אדם, גם אם רבנים, במקום ה' ובמקום האמת.

    קרא/י עוד >>

    דברים בסיום כנס "קולך" השני - עם הפנים לעתיד

    פרופ' חנה קהת
  • חינוך בנות בעידן דו-תרבותי, חינוך הבנות בקהילה היהודית בבגדד, הסכם קדם נישואין - הסבר, שיח נשים דתיות וחילוניות על הקול הנשי במקורות יהודיים, טב למיטב טן דו מלמיתב ארמלו - האמנם? על הקול הדתי, המזרחי ומקומו ב"קולך" - אלה היו רק חלק מהנושאים שעמדו במרכז הכנס השני של "קולך" השנה.

    קרא/י עוד >>

    דיון הלכתי: לאיזה עניין נאמר קול באישה ערוה?

    הרב דוד ביגמן
  • המימרא שחשובה לענייננו היא המימרא של שמואל: “קול באישה ערוה” (ברכות כד). האם זהו דין המתייחס לקריאת שמע תקינה בלבד – שאין לקרוא קריאת שמע בעת ששומע קול אישה, או שמא מדובר באיסור רחב המקביל להסתכלות אסורה? אפשרות נוספת היא שיש ליישם את מימרת שמואל לשני ההקשרים.

    קרא/י עוד >>

    האומץ להקשיב - בעקבות כנס קולך

    אביגיל אנטמן
  • קולה של חביבה פדיה פוצע אותי משום שהוא חודר בדיוק אל תוך השיחה הפנימית המתנהלת שנים בתוכי זו המתלבטת בין הקול הגברי, קולו של החוק, קול שלא נדחק מן הזכרון ההגמוני, ואולי לכן צריך לאמץ אותו, לבין קולי האחר הנשי, האימהי,  הרוצה להיות חלק מקהילה שיש בה הדדיות וערבות  שיש בה מיידיות וזמינות.

    קרא/י עוד >>

    הגרושה השקופה

    רבקה בן ששון
  • יש קשיי התמודדות של הגרוש/ה עם המצב החדש, לא רק בביתה פנימה, אלא גם כלפי חוץ. בניגוד למקרה של מות אדם קרוב מאד  לאחר הלוויה, "יושבים שבעה" מקיימים סממנים אחרים של אבל, אין  בגירושין, המלווים ברגשות קשים של פרידה, ניתוק ועצב, שום השתתפות  בחברה הממוסדת.

    קרא/י עוד >>

    המשותף והשונה בין יולדת ומצורע

    פרופ' חנה ספראי
  • בפרשת תזריע שני נושאים- קרבנות יולדת לטהרתה ופרשת המצורע. ובסדר הפוך, פרשת מצורע עוסקת בטהרת המצורע ובזבה. ננסה לעמוד על המשותף ושונה לשתי התופעות. פרופ' חנה ספראי דנה בפרשת השבוע. 

    קרא/י עוד >>

    העונש: מבול

    אהובה קליין
  • הפרשה קרויה על שמו של נח - שנבחר על ידי ה'  להמשיך את קיום המין האנושי ,בזמן שהקב"ה גזר גזירה להביא כליה על העולם. בסוף פרשת בראשית נאמר: "וירא ה' כי רבה רעת האדם בארץ וכל יצר מחשבות ליבו רק רע כל היום: וינחם ה' כי עשה את האדם בארץ ויתעצב אל  ליבו: ויאמר ה' אמחה את האדם אשר בראתי מעל פני האדמה מאדם עד - בהמה עד רמש ועד - עוף השמים כי ניחמתי כי עשיתם ונח מצא חן בעיני ה'" [בראשית ו, ה-ח]

    קרא/י עוד >>

    הענקת אותות הוקרה לנשים פורצות דרך תשע"ח

    Kolech Team
  • "עמדו על כתפי נפילים" מכריז לנו מנוע החיפוש האקדמי של גוגל בבקשו לצטט את אייזק ניוטון ולהזכיר לכולנו כי אם ראינו למרחק רב יותר אל האופק, היה זה בזכות עמידתנו על כתפי נפילים. גם אנו בקולך עומדות על כתפי הנפילות שקדמו לנו, נשים פורצות דרך בפמיניזם הדתי, במחקר האקדמי, בלימוד התורה ובעשיה הציבורית. את ערב הפתיחה של כנס קולך העשירי בחרנו לפתוח בהוקרה לנשים אלו - חברות הועד המנהל לדורותיהן, ובהענקת אותות הוקרה לשתי נשים מיוחדות, פורצות דרך בפמיניזם הדתי - פרופ' תמר רוס ובלו גרינברג. הערב התקיים בביאנלה בירושלים וכלל ביקור בתערוכה "ממזרים: סימון ומחיקה".

    קרא/י עוד >>

    הקונגרס הישראלי הראשון ליהדות ודמוקרטיה - גישור בין ערכים

    Kolech Team
  • טאובה חמיטובסקי היא חברת הועד המנהל של קולך וראש מרכז קולך למנהיגות נשית. טאובה השתתפה השבוע בקונגרס הישראלי הראשון ליהדות ודמוקרטיה, אשר מבקש להשתמש בגישור כל לפתוח את המתח בין ערכי היהדות והדמוקרטיה.

    קרא/י עוד >>

    הרהורים, תהיות ודאגות העקבות כנס קולך

    שושנה רובין
  • אינני מסכימה לדרך בה אופיינו האינטרסים המנוגדים של הנשים ושל בתי הדין הרבניים, לפיה האינטרס של הנשים הוא שחרור הנשים העגונות מכבלי הנישואין הגרועים, שהתרוקנו מתוכן, וכדומה, בעוד שהרבנים פועלים בעיקר כדי שאישה שהיא עדיין נשואה, לא תצא "לשוק" כאישה פנויה, כדי שלא יווצרו בעיות ממזרות.

    קרא/י עוד >>

    השוואה לפסח שני ולטמאים

    ד"ר אריאל פיקאר
  • אתן מבקשות לומר שעל החברה הדתית להבין שחיים בתוכה אנשים שונים ונשים שונות שאינן יכולות לחיות, בהיבטים מסוימים של חייהם, על פי דפוסי החיים של רוב הציבור. זהו מצב של קבע, ואתן מבקשות שלא ישפטו אתכן אלא יקבלו אתכן כמות שאתן. לשם כך נדרשת סובלנות וקבלת האחר.

    קרא/י עוד >>

    השניות בדמות אסתר המלכה

    יפה קלנר-רוזנבלום
  • כל אחת מאיתנו נמצאת באחת מתקופות חייה בהצטלבות של זמן ומקום, שמחייבת לקחת אחריות לחיינו ולאירועים סביבנו. לעיתים מעורבות זו מחוייבת ביחס לכלל ולהיסטוריה. מדרש אישי על מגילת אסתר.

    קרא/י עוד >>