"אתה ואני, ניסיון ומעשה"

שרה פרידלנד בן-ארזה
  • לכאורה הסתיים סיפור העקדה בכי טוב. העוקד והנעקד שבו בשלום. ואולם מבין המדרשים מבצבץ ועולה גם קול אחר. מדרשים אחדים אינם מאפשרים לקורא להתרווח אל סופו הטוב של הסיפור. שרה פרידלנד בן ארזה מתבוננת במדרשים העוסקים בתגובתה של שרה לעקדה. 

    קרא/י עוד >>

    אין סתם דמויות - או: מי את אלישבע

    הרב' אביטל אנגלברג
  • פרשת וארא מלאה בהתרחשויות משמעותיות. לשונות הגאולה, משה ואהרון הניגשים אל פרעה, ותחילת מכות מצרים. אולם בין לבין, בתוך תיאור השושלת של משה ואהרון, ישנן שתי נשים המוזכרות בשמן. יוכבד, אמם של אהרון ומשה, ואלישבע - אשת אהרון. מי היא אותה אלישבע? מה אנו למדות עליה מהמדרשים? הרב'  אביטל אנגלברג מזמינה אותנו למסע בין המקורות לחיפוש אחר אלישבע. 

    קרא/י עוד >>

    ארבעת ראשי הנהר בגן העדן

    אהובה קליין
  • פרשה זו פותחת את החומש הראשון בתורה בתיאור הבריאה לפרטיה ומספרת גם על גן עדן- מקום משכנם הראשון של אדם וחוה – שבעקבות חטאם גורשו, התיאור של גן עדן מעניין ואף ציורי. מה המשמעות לכך שה' נטע את הגן בעדן? מדוע נחלק הנהר דווקא  לארבעה ראשים ומה טיבם? מדוע ה' מנע את עץ הדעת מהאדם?

    קרא/י עוד >>

    בין ברכה לקללה ומצוות ביכורים

    פרופ' חנה ספראי
  • פרשת כי תבוא, כשמה, כוללת שתיים מן המצוות התלויות בארץ, הבאת הביכורים, והבאת המעשרות (כ"ו), כמו גם טקסי כניסה לארץ- הברכה והקללה (כ"ז-ח"ח). שם אפשרי כולל לשתי היחידות בפרשה הוא 'טקסים רשמיים'. בחלק הראשון שני הטקסים מהווית המקדש, ובחלק השני טקס רשמי עם הכניסה לארץ. פרופ' חנה ספראי ז"ל מעיינת בפרשת השבוע. 

    קרא/י עוד >>

    בנות צלפחד מבטלות את הסטטוס קוו - פרשת פנחס

    מיה בודאי-פרידמן
  • בנות צלפחד מלמדות אותנו להסתכל על המבנים החברתיים בעיניים ביקורתיות. כשהקמנו את מדינת-ישראל היינו חברת מהגרים עם סיפורים שונים מהעבר וסיפורים שונים שיקרו בעתיד. מיה בודאי-פרידמן מציעה ללמוד מהן איך משנים סטטוס קוו כשהוא כבר לא מתאים למציאות. 

    קרא/י עוד >>

    הטובים להנהגה

    סיון יעקבסון
  • בפרשת ויחי בוחר יעקב מי יוביל את העם המתהווה, מי ינהיג. יעקב בוחר ביהודה, ובבחירה זו הוא גם מבטיח לו שההנהגה והשלטון לא יסור מזרעו. מה מאפיין את הנהגתו של יהודה, על פי המסופר לנו בספר בראשית? ומדוע לא נפסלה מועמדותם של ראובן הבכור ויוסף הבן המועדף?

    קרא/י עוד >>

    המשותף והשונה בין יולדת ומצורע

    פרופ' חנה ספראי
  • בפרשת תזריע שני נושאים- קרבנות יולדת לטהרתה ופרשת המצורע. ובסדר הפוך, פרשת מצורע עוסקת בטהרת המצורע ובזבה. ננסה לעמוד על המשותף ושונה לשתי התופעות. פרופ' חנה ספראי דנה בפרשת השבוע. 

    קרא/י עוד >>

    הניסים במכת ברד

    אהובה קליין
  • הפרשה מתארת את המכות שניחתו על מצרים, בשל סרבנותו של פרעה לשחרר את עם ישראל. מכת הברד היתה השביעית מתוך עשרת המכות. מה המיוחד במכת הברד? ומהי תגובתו של פרעה לברד היורד על הארץ? אהובה קליין מעיינת בפרשת וארא. 

    קרא/י עוד >>

    הסנה הבוער

    נאוה גרינפלד
  • ומה זכה משה וראה את האש?  באברהם בערה אש, ובמשה בערה אש.  תבוא אש ותתחבר אל אש.  מה בין זו לזו?  אש שבערה באברהם – תשוקה היתה בו למלא רצונו של אלקים.  אש שבערה במשה – תשוקה היתה בו להציל את עם ישראל. נאוה גרינפלד דנה בקווי הדמיון והשוני בין האש בה חזה אברהם אבינו בעקידת יצחק לבין אש הסנה הבוער.

    קרא/י עוד >>

    העונש: מבול

    אהובה קליין
  • הפרשה קרויה על שמו של נח - שנבחר על ידי ה'  להמשיך את קיום המין האנושי ,בזמן שהקב"ה גזר גזירה להביא כליה על העולם. בסוף פרשת בראשית נאמר: "וירא ה' כי רבה רעת האדם בארץ וכל יצר מחשבות ליבו רק רע כל היום: וינחם ה' כי עשה את האדם בארץ ויתעצב אל  ליבו: ויאמר ה' אמחה את האדם אשר בראתי מעל פני האדמה מאדם עד - בהמה עד רמש ועד - עוף השמים כי ניחמתי כי עשיתם ונח מצא חן בעיני ה'" [בראשית ו, ה-ח]

    קרא/י עוד >>

    הצלחת יוסף ועתיד עם ישראל

    אהובה קליין
  • פרשה זו המסיימת את חומש בראשית מתארת לנו איך יעקב נפרד מבניו בטרם מותו ,כפי שהכתוב מציין: "וַיִּקְרָא יַעֲקֹב, אֶל-בָּנָיו; וַיֹּאמֶר, הֵיאָסְפוּ וְאַגִּידָה לָכֶם, אֵת אֲשֶׁר-יִקְרָא אֶתְכֶם, בְּאַחֲרִית הַיָּמִים.  הִקָּבְצוּ וְשִׁמְעוּ, בְּנֵי יַעֲקֹב וְשִׁמְעוּ, אֶל-יִשְׂרָאֵל אֲבִיכֶם".   [בראשית מ"ט, א-ב]. מהו הקשר בין הצלחת יוסף לעתידו של עם ישראל?

    קרא/י עוד >>

    וַיִּשָּׂא עֵינָיו וַיַּרְא אֶת בִּנְיָמִין אָחִיו בֶּן אִמּוֹ: מִיוֹסֵף ואֶחָיו לְיוֹסֵף ואָחִיו

    שרה סגל כץ
  • פרשת מקץ ממשיכה את סיפורי יוסף וסופה אינו חתום אלא, נותר עם דרמה גדולה על אודות השאלה מה ייעשה בבנימין וב'גניבה' אשר נמצאה בתחתית השק שלו. מן העיסוק ביוֹסֵף ואֶחָיו המרובים אנו יכולות להפנות את המבט אל יוֹסֵף ואָחִיו, בן אונה של אמו ובן ימינו, בן הזקונים של אביו.

    קרא/י עוד >>

    חשיבות הקשר הבין דורי - פרשת ויצא

    אסתר סויסה
  • בפרשת ויצא יעקב עוזב בחופזה את בית הוריו ובורח. במצב שפל, ללא כלום, הוא שוכב לישון עם אבן ככרית, וחולם על סולם ומלאכים. בהמשך הוא יבנה לעצמו בית ומשפחה, שלמרות הדמויות הרבות בה היא אינה חפה ממורכבויות. אסתר סויסה מציעה כי קשר רציף עם הוריו היה מסייע ליעקב להימנע מחלק מהתסבוכות. הדברים מוקדשים לעילוי נשמת אביה של אסתר, מסעוד בן זמרא, אשר נפטר בו' בחשון התשע"ח.

    קרא/י עוד >>