שַׁלַּח אֶת עַמִּי!
מזל תם
פרעה שאך לפני רגע רצה להיפטר מבני ישראל, אינו רוצה לשחררם. מזל תם עם שיר לשבת פרשת וארא.
פרעה שאך לפני רגע רצה להיפטר מבני ישראל, אינו רוצה לשחררם. מזל תם עם שיר לשבת פרשת וארא.
לכאורה הסתיים סיפור העקדה בכי טוב. העוקד והנעקד שבו בשלום. ואולם מבין המדרשים מבצבץ ועולה גם קול אחר. מדרשים אחדים אינם מאפשרים לקורא להתרווח אל סופו הטוב של הסיפור. שרה פרידלנד בן ארזה מתבוננת במדרשים העוסקים בתגובתה של שרה לעקדה.
The Torah, in this sparsely detailed narrative, manages to awaken us to the enormous personal price Mose and his family played when God appeared to him at the burning bush and appointed him as leader. Even Moshe, the greatest prophet of all time, was not able to balance family and leadership.
סיפור המילדות בגאולת מצרים מהוה תיקון לשיעבוד האישה בעקבות החטא בגן העדן. גאולת מצרים בכללה היא אופציה לסדר עולמי חדש המבוסס על חברה שבה שולט הצדק.
פרשת וארא מלאה בהתרחשויות משמעותיות. לשונות הגאולה, משה ואהרון הניגשים אל פרעה, ותחילת מכות מצרים. אולם בין לבין, בתוך תיאור השושלת של משה ואהרון, ישנן שתי נשים המוזכרות בשמן. יוכבד, אמם של אהרון ומשה, ואלישבע - אשת אהרון. מי היא אותה אלישבע? מה אנו למדות עליה מהמדרשים? הרב' אביטל אנגלברג מזמינה אותנו למסע בין המקורות לחיפוש אחר אלישבע.
פרשה זו פותחת את החומש הראשון בתורה בתיאור הבריאה לפרטיה ומספרת גם על גן עדן- מקום משכנם הראשון של אדם וחוה – שבעקבות חטאם גורשו, התיאור של גן עדן מעניין ואף ציורי. מה המשמעות לכך שה' נטע את הגן בעדן? מדוע נחלק הנהר דווקא לארבעה ראשים ומה טיבם? מדוע ה' מנע את עץ הדעת מהאדם?
לפי ההלכה היהודית, הנשים פטורות ממצוות עשה שהזמן גרמן. כלל זה ישים בכל המצוות המעשיות, אולם כטבעם של כללים, גם לו יש יוצאים מן הכלל. לפרשת שמות
יפה רוזנבלום על פרשת כי תישא
פרשת כי תבוא, כשמה, כוללת שתיים מן המצוות התלויות בארץ, הבאת הביכורים, והבאת המעשרות (כ"ו), כמו גם טקסי כניסה לארץ- הברכה והקללה (כ"ז-ח"ח). שם אפשרי כולל לשתי היחידות בפרשה הוא 'טקסים רשמיים'. בחלק הראשון שני הטקסים מהווית המקדש, ובחלק השני טקס רשמי עם הכניסה לארץ. פרופ' חנה ספראי ז"ל מעיינת בפרשת השבוע.
בנות צלפחד מלמדות אותנו להסתכל על המבנים החברתיים בעיניים ביקורתיות. כשהקמנו את מדינת-ישראל היינו חברת מהגרים עם סיפורים שונים מהעבר וסיפורים שונים שיקרו בעתיד. מיה בודאי-פרידמן מציעה ללמוד מהן איך משנים סטטוס קוו כשהוא כבר לא מתאים למציאות.
מה מתרחש בעומקי היאור? נעמה שקד בשיר על הציפיה לגאולה
מדוע מופיע בפסוק שם אחד של מידת הרחמים ואחד של מידת הדין? מדוע הוזכרו האבות בדברי ה' אל משה? כיצד השפיעה צעקת בני ישראל על ה'? לפרשת וארא.
מדוע הקב"ה הביא עשר מכות על מצרים? מה הייתה מטרת השאלת הכלים מהמצרים? באיזה תאריך יצאו בני ישראל ממצרים ומדוע? לפרשת בא.
היוצרת נורית גזית בשיר על החלום, לפרשת וישב.
בפרשת ויחי בוחר יעקב מי יוביל את העם המתהווה, מי ינהיג. יעקב בוחר ביהודה, ובבחירה זו הוא גם מבטיח לו שההנהגה והשלטון לא יסור מזרעו. מה מאפיין את הנהגתו של יהודה, על פי המסופר לנו בספר בראשית? ומדוע לא נפסלה מועמדותם של ראובן הבכור ויוסף הבן המועדף?
בפרשת תזריע שני נושאים- קרבנות יולדת לטהרתה ופרשת המצורע. ובסדר הפוך, פרשת מצורע עוסקת בטהרת המצורע ובזבה. ננסה לעמוד על המשותף ושונה לשתי התופעות. פרופ' חנה ספראי דנה בפרשת השבוע.
מדוע התורה פותחת, דווקא, בשמירת שבת בראש רשימת החגים? הכתוב מדגיש: "בכל מושבותיכם"-מה הטעם לכך? מאין שהמועדים- הם נצחיים? מה המשותף לשבת ומועדים?
הפרשה מתארת את המכות שניחתו על מצרים, בשל סרבנותו של פרעה לשחרר את עם ישראל. מכת הברד היתה השביעית מתוך עשרת המכות. מה המיוחד במכת הברד? ומהי תגובתו של פרעה לברד היורד על הארץ? אהובה קליין מעיינת בפרשת וארא.
ומה זכה משה וראה את האש? באברהם בערה אש, ובמשה בערה אש. תבוא אש ותתחבר אל אש. מה בין זו לזו? אש שבערה באברהם – תשוקה היתה בו למלא רצונו של אלקים. אש שבערה במשה – תשוקה היתה בו להציל את עם ישראל. נאוה גרינפלד דנה בקווי הדמיון והשוני בין האש בה חזה אברהם אבינו בעקידת יצחק לבין אש הסנה הבוער.
הפרשה קרויה על שמו של נח - שנבחר על ידי ה' להמשיך את קיום המין האנושי ,בזמן שהקב"ה גזר גזירה להביא כליה על העולם. בסוף פרשת בראשית נאמר: "וירא ה' כי רבה רעת האדם בארץ וכל יצר מחשבות ליבו רק רע כל היום: וינחם ה' כי עשה את האדם בארץ ויתעצב אל ליבו: ויאמר ה' אמחה את האדם אשר בראתי מעל פני האדמה מאדם עד - בהמה עד רמש ועד - עוף השמים כי ניחמתי כי עשיתם ונח מצא חן בעיני ה'" [בראשית ו, ה-ח]