אף הן היו באותו הנס
שרה תאומיםבשלושה חגים שבהם נטלו הנשים חלק משמעותי בהתהוות הנס, פסקו חז"ל כי חיוב מצוות החג חל גם על הנשים. למרות היותן פטורות, בדרך-כלל, ממצוות שהזמן גרמן
בשלושה חגים שבהם נטלו הנשים חלק משמעותי בהתהוות הנס, פסקו חז"ל כי חיוב מצוות החג חל גם על הנשים. למרות היותן פטורות, בדרך-כלל, ממצוות שהזמן גרמן
חג החנוכה אינו מוזכר בתנ"ך, ובכל זאת שמונה ימים מוקדשים לו. אמנם אין בו יום טוב, אך עם רדת החשכה כל בית ובית לובש חג. המאמר מבקש לחקור ולברר איך שרד החג אף שבמהותו הוא קשור לטיהור המקדש ואף שאינו נזכר בתנ"ך, ומה הפך אותו לחג כה מקובל?
מה עוד ניתן לחדש בחג החנוכה? מה בעצם העניין? נעמה אלדר מציעה בית מדרש מיוחד לחנוכה, עם שמונה שולחנות המזמינים לומדים לשמוע, ללמוד ולשאול על החג שכולנו כבר מכירות ויודעות. מי יהיה השולחן המועדף?
המאמר מביא כוונות קצרות הראויות להיאמר לפני הדלקת נרות בכל אחד משמונת ימי החנוכה, כוונות המוסבות על דמויות מופת מאימהות האומה. תוכני הכוונות נתנסחו על פי מגוון מקורות מאוצרותינו, רובם בתורת הנגלה ומיעוטם בתורת הנסתר. חלק מהכוונות מתמצתות את פועלן של הדמויות המוזכרות, ועולה ומתגלה בהן עולמן הרוחני של אימהות האומה.
חגים עממיים? - לא על האוכל בלבד. עשֵה ולא תעשה בחגים, ועל הסמלים הקולינריים שביניהם * כיפורים כְּפורים * על החירות והמדיטציה היהודית * השילוש הקדוש בחג הביכורים * סקירה חגיגית: החגים כמשל.
המאמר דן בסיפור יהודית המובא בספרות החוץ מקראית. סיפורה של יהודית משמעותי משום שעל פי הרמ"א, חייבת אישה בהדלקת נר חנוכה מאחר והנס נעשה בידי אותה אישה, יהודית. מיהי יהודית ומה עשתה שזכתה שטעם המצווה יהיה על שמה.
לקראת חג החנוכה, יפית גולד, מפרויקט "דורשות טוב" מזמינה אותנו ללימוד על לראות מתוך החושך, ולהבין כי בראיה מתוך החושך טמונה עוצמה גדולה.
תנו רבנן: מצוות חנוכה נר איש וביתו
חמש המילים האלו הן תמצית החג.
לכל איש יש בית ויש בו נר, כל כך פשוט.
מצווה של 'בית' להדליק נר בתוך הבית. זוהי מצווה של איש שיש לו בית ויש לו נר.
ובעצם כל כך מסובך.
ד"ר יעל לוין חיברה מחרוזת נוספת לפיוט "מעוז צור", המוסבת על בתו של מתתיהו אשר מרדה בגזירת "הלילה הראשון". לקראת חג החנוכה, אנו מפרסמות מחרוזת זו והסבר אודותיה.