נשים שמתקנות עוול – וסובלות
אילנה סטוקמןטור זה מוקדש ליפה רוזנבלום, בהערצה רבה
טור זה מוקדש ליפה רוזנבלום, בהערצה רבה
'כמה גדולים מעשי סופרים, שאפילו חרב חדה מונחת על צווארם אינם מניחים את עבודתם ונוטלים מדמם וכותבים בכתב נפשם ממה שראו עיניהם...' - על עגנון וחג השבועות.
וכי אין חובת צדקה וחסד על אנשים עשירים ומאושרים שמימיהם לא חוו את העוני, העבדות והגרות? התשובה, לפי כל המקורות הללו, היא לא! לפי התורה מטרת הגרות העבדות והעינוי בגלות מצרים הייתה לצרפנו וללמדנו לנהוג כראוי בזולת ובמיוחד בחלש בשעה שנהיה לעם ריבוני.
ביום זה בר כוכבא וחייליו נחלו ניצחון כנגד צבא הרומאים. לל"ג בעומר.
מה בין מרים לאסתר * מנהיגוּת על רגל אחת * אסתר המנהיגה * אסתר הפסיכולוגית * אסתר הנצחית * דרמה בשש מערכות * המגילה ונשף המסכות * מבנה סיפור בתוך סיפור וגם : אירוניה במגילה.
על פסח שני, המלמד על עניין התחשבות במיעוט - כתכונה אלוהית, ועל בני האדם המחויבים ל"והלכת בדרכיו".
נכתב על ידי תמר גן-צבי ביק ודינה ברמן.
משתי הפרשות - פרשת ´פסח שני´ ופרשת ´בנות צלפחד´ - ניתן ללמוד על הצורך בתורה שבעל פה, מתוך הנחה שהתורה שבכתב אינה מכילה את כל התשובות לכל המצבים. בתורה שבכתב שהייתה באותו זמן הרי לא הייתה תשובה לשני המקרים החריגים, אך היה ברור שיש צורך לתת תשובה גם למקרים אלו.
על פרשת אמור, המסדירה ומפרטת את יחסי המשפחה במסגרת משפחות הכהונה, ועל ההנחה שקדושת המקדש וקדושתו של הקב"ה משנות נוהגי אנוש מקובלים.
האם חיובם של נשים וגברים בקריאת מגילה זהה? הרבנית ד"ר מיכל טיקוצי'נסקי סוקרת את נושא הלכות קריאה מגילה על ידי נשים ומציגה את הגישות השונות לקריאה ולברכות לפני ואחרי הקריאה.
באופייה של רות תכונות מנוגדות: מצד אחד היא נחושה ועצמאית, ומצד שני מתקבל הרושם שהיא תלותית וכנועה. ניגודי תכונות אלה באים לידי ביטוי בציורים רבים, כאשר כל אמן בוחר להדגיש את התכונות המשמעותיות מבחינתו.
חג השבועות קורא לנו לקשב גדול למתרחש סביבנו, ולשמחה אשר משלבת ומשתלבת עם כל מי שנזקק לכך. חג השבועות קורא לנו לצאת עם מחויבות גדולה - לא רק למלא את סיפוקנו אלא לפעול בתוך החברה. אנו בקולך, שומעות את הקריאה הגדולה הזאת, ונענות לאתגר הגדול הזה.
לאחר שבועות של הכנה, עבודה מרובה, ואף לימוד (לפחות לימוד לשבת הגדול) ברוך שהחיינו וקיימנו והגיענו לחוג את חג הפסח ולישב לליל הסדר.
יותר ממחצית הנספים בשואה היו נשים, נערות וילדות. סיפור האונס האתני של בנות ישראל, הוא הסיפור שלא סופר ויתכן שיעלם עם אחרונות הנשים ששרדו.
נתקפח חג השבועות מכל החגים. אין הוא נחוג אלא יום אחד, ולא שבעה, כשאר אחיו. אין בו אף מצווה מיוחדת המוטלת על כל איש, כמו ישיבה בסוכה, או אכילת מצה; גם תאריך מפורש לא ניתן לו. ואפילו תאריך קבוע לא היה לו, בימים שבהם טרם התקבע הלוח.
יום השואה מתמצת בתוכו את הרוע בהתגלמותו. שנים של סבל, רצח מיליוני אנשים, הרס מדינות ואבוד צלם אנוש.
בליל הסדר לפני כשנתיים קראתי למשפחתי עמוד אחד מתוך הספר "חמדת" של טוני מוריסון. ספר זה הוא רומן ריאליסטי נוקב שהסיפור שהוא מספר שזור לבלי הפרד ביסודות פנטסטיים. יחד עם זה הוא גם ספר לימוד (text book)ראשוני, בסיסי וכמעט בלבדי למי שרוצה באמת לדעת מהי עבדות ומהי חירות.
"תְּחִנַּת הַנָּשִׁים לְבִנְיַן הַמִּקְדָּשׁ" היא יצירה הכתובה בסגנון מדרשי האגדה, ובה תובעות דמויות נשים מקראיות ובתר-מקראיות עד סוף בית שני על סמך זכויותיהן את בניין בית המקדש. התפילה חוברה על ידי ד"ר יעל לוין ומובאת פה בצירוף הסברים, פירושים ומקורות.
"מילוי פערים" בשיר "גרה" לנאוה סמל. - ד"ר שרה בקרמן דנה בתשובתה של רות לנעמי דרך שירה של נאוה סמל. המאמר מוקדש לזכרה של נאוה סמל, סופרת, משוררת ומחזאית.