מדרש

"אם איני קורא לנשים תחילה הן מבטלות את התורה"

ד"ר יעל לוין
  • בדברי האמורא הארצישראלי רבי תחליפא דקיסרין מובעת התפישה כי ניסיון העבר הורה ולימד כי רק בשעה שהדיבור האלוהי יהיה במועד בו-זמני ובאורח ישיר אל הנשים כאל הגברים, קיים יהיה סיכוי שקיומה המעשי של התורה יהיה בה-במידה בעל תוקף מחייב, לכל הפחות מנקודת ראותם של מקבלי הצו ונמעניו.

    קרא/י עוד >>

    "אתה ואני, ניסיון ומעשה"

    שרה פרידלנד בן-ארזה
  • לכאורה הסתיים סיפור העקדה בכי טוב. העוקד והנעקד שבו בשלום. ואולם מבין המדרשים מבצבץ ועולה גם קול אחר. מדרשים אחדים אינם מאפשרים לקורא להתרווח אל סופו הטוב של הסיפור. שרה פרידלנד בן ארזה מתבוננת במדרשים העוסקים בתגובתה של שרה לעקדה. 

    קרא/י עוד >>

    אליהו ומשיח יבוא" - דימויי משיח בהגדות של פסח"

    דוד שפרבר
  • לצורך שיקום מעמדם הפוליטי והדתי של היהודים כלל חזון אחרית הימים ביהדות אשכנז חזות קשה של יום דין, שבו ישפוט האל את האומות המשעבדות את ישראל. הגורל הקשה המצפה לנוצרים באסכטולוגיה היהודית-אשכנזית עשוי להסביר את הקישור שנעשה בהגדות האשכנזיות בין ציור ביאת המשיח לפסוקי "שפוך".

    קרא/י עוד >>

    אסתר - הכל בשמה

    אילה צרויה
  •  

    חז"ל דרשו את שמה של אסתר כפי שדרשו שמות מקראיים רבים. גישות אלה לפרשנות שמה של אסתר מכילות פרשנויות שונות של המגילה. למעשה, בתוך משמעויות שמה של אסתר ניתן למצוא את תמציתה של המגילה. אסתר- לשון סתר, נעלם, מסתורי

    קרא/י עוד >>

    הביטו אל מרים אמכם - הערות נוספות על דמותה של מרים

    ד"ר יעל לוין
  • בבואנו לדון בדמותה של מרים, נדמה כי יש לבחון את אופייה על יסוד מכלול רחב של מקורות, ויש להתרחק מהסקת מסקנות על יסוד עיון במקורות בודדים בלבד. עד היום טרם נקבצו אל מקום אחד כל האזכורים של מרים המצויים בספרות הבתר-מקראית, כפי שנעשה למשל, בפרשת העקדה ובנושאים שונים אחרים.

    קרא/י עוד >>

    השניות בדמות אסתר המלכה

    יפה קלנר-רוזנבלום
  • כל אחת מאיתנו נמצאת באחת מתקופות חייה בהצטלבות של זמן ומקום, שמחייבת לקחת אחריות לחיינו ולאירועים סביבנו. לעיתים מעורבות זו מחוייבת ביחס לכלל ולהיסטוריה. מדרש אישי על מגילת אסתר.

    קרא/י עוד >>

    טומאת יולדת

    הרב יהודה הנקין
  • כנגד אמונותיהן הנפסדות של האלילות והנצרות הפרידה התורה בין לידה לא-לוהות. הקב"ה אינו מת, אבל הוא גם לא נולד. לא המוות לבדו עומד בניגוד לרעיון הבורא הקיים לעד, אלא השתלשלות הדורות כולה, לידה ומיתה כאחת, עומדת בסתירה לנצחיותו יתברך.

    קרא/י עוד >>