אז איך עושים שינוי חברתי?
גילי נהרי-נוסבויםבשבוע שעבר התקיים באוניברסיטת בר אילן הכנס "מגדר בשטח", המקבץ יחד אירגונים פמיניסטיים שונים. גלי נהרי השתתפה בכנס וחזרה עם שאלות.
בשבוע שעבר התקיים באוניברסיטת בר אילן הכנס "מגדר בשטח", המקבץ יחד אירגונים פמיניסטיים שונים. גלי נהרי השתתפה בכנס וחזרה עם שאלות.
דוד שפרבר טוען שיש כוח רב בפרקטיקה הניאו-אורתודוקסית, שאומרת ומקיימת את מה שהיא אינה מאמינה בו כלל וכלל. שפרבר מציע להמיר מחיקה וצנזור במודעות להקשר היסטורי ולמקום שממנו נובעים הדברים. כך, לדבריו, הופכים המקורות מבעיה לאתגר.
גיבורת הקינה שנקרא בתשעה באב משולה לאישה בודדה, הבוכה על גדולתה שאבדה. מדוע בחרו נביאי ישראל לתאר את יחסי האל וישראל כיחסים בין אשה ובעלה? ד"ר גילי זיוון שואלת האם אפשר היה ליצור דימוי הפוך.
רינה, שרה, דבורה ויהודית הן ארבע נשים יחידאיות. משותף להן החיפוש ממושך ומתסכל אחר בן-זוג, ותחושה מצטברת של השפלות. המודעות לשעון הביולוגי המתקתק, הביאה אותן לרעיון ולצורך לעשות דבר. ארבעתן בדקו את ההיבטים ההלכתיים, כל אחת מהן נקטה בפתרון שונה.
פרשת וארא מלאה בהתרחשויות משמעותיות. לשונות הגאולה, משה ואהרון הניגשים אל פרעה, ותחילת מכות מצרים. אולם בין לבין, בתוך תיאור השושלת של משה ואהרון, ישנן שתי נשים המוזכרות בשמן. יוכבד, אמם של אהרון ומשה, ואלישבע - אשת אהרון. מי היא אותה אלישבע? מה אנו למדות עליה מהמדרשים? הרב' אביטל אנגלברג מזמינה אותנו למסע בין המקורות לחיפוש אחר אלישבע.
חז"ל דרשו את שמה של אסתר כפי שדרשו שמות מקראיים רבים. גישות אלה לפרשנות שמה של אסתר מכילות פרשנויות שונות של המגילה. למעשה, בתוך משמעויות שמה של אסתר ניתן למצוא את תמציתה של המגילה. אסתר- לשון סתר, נעלם, מסתורי
הציור "אסתר עומדת לפני אחשוורוש" מושפע מקורות חייה של הציירת ארטמיסיה ג´נטילצ´י (המאה ה-17), שחוותה בצעירותה ניצול ואונס, והפכה לפורצת דרך.
נכתב ע"י דינה ספראי, נירה נחליאל וענת קוטנר.
127 מדינות כנגד 127 שנותיה של שרה.
בשלושה חגים שבהם נטלו הנשים חלק משמעותי בהתהוות הנס, פסקו חז"ל כי חיוב מצוות החג חל גם על הנשים. למרות היותן פטורות, בדרך-כלל, ממצוות שהזמן גרמן
אסתר שקלים, משוררת, חברת פורום "אשה אל אחותה", משתפת במחשבות בעקבות כנס קולך, ועל הדרך שעובר הארגון בדרך לשילוב ראוי של נשים מזרחיות והמורשת המזרחית בקולך.
הוגי דעות אחדים במהלך ההיסטוריה התייחסו אל הזהות האנושית בכלל, ואל הזהות הנשית בפרט, כאל מודל קבוע מראש שעל האדם להתאים עצמו אליו. השאלה היא, האם על פי התורה, גדול מגוון התפקידים והזהויות שאישה יכולה לקחת על עצמה כמגוון התפקידים שמציע הקיום האנושי?
שתי תופעות מתרחבות לאחרונה בבתי הדין - ביטול גיור וביטול הגט. רבקה לוביץ' מבהירה: שתיהן בלתי אפשריות מבחינה הלכתית וגם: לא ייתכן שלדיינים תהיה הסמכות "לרדוף" אחרי נשים מתגיירות/מתגרשות למשך שארית חייהן.
הנשים, ההגדה והזיכרון. הנשים, כי החג נישא על יכולתן לנהל את ההפקה המורכבת הזאת, של ריכוז המשפחה סביב השולחן, כמה דורות וגם שובל של זיכרון. זיכרון הטעמים של מאכלי החג, של הסבתות והאמהות, זיכרון הבגדים והנעלים החדשים זיכרון הבית המתהפך על פניו כדי לגרש כל חמץ.
פרשת כי תבוא, כשמה, כוללת שתיים מן המצוות התלויות בארץ, הבאת הביכורים, והבאת המעשרות (כ"ו), כמו גם טקסי כניסה לארץ- הברכה והקללה (כ"ז-ח"ח). שם אפשרי כולל לשתי היחידות בפרשה הוא 'טקסים רשמיים'. בחלק הראשון שני הטקסים מהווית המקדש, ובחלק השני טקס רשמי עם הכניסה לארץ. פרופ' חנה ספראי ז"ל מעיינת בפרשת השבוע.
כמו במשתה בחצר אחשורוש. גם אצלנו מוזמנות למסיבות ולתוכניות האירוח נשים, להציג את יופיין. במגילת אסתר שני מודלים נשיים להתמודדות עם התופעות המבישות.
ביום הקדוש אנו מצהירים: "על דעת המקום ועל דעת הקהל: אנו מתירים להתפלל עם העבריינים". על אף שאין בי מייסוריהם של צדיקים, לא קוללתי בשלוותם של רשעים.
בנות צלפחד מלמדות אותנו להסתכל על המבנים החברתיים בעיניים ביקורתיות. כשהקמנו את מדינת-ישראל היינו חברת מהגרים עם סיפורים שונים מהעבר וסיפורים שונים שיקרו בעתיד. מיה בודאי-פרידמן מציעה ללמוד מהן איך משנים סטטוס קוו כשהוא כבר לא מתאים למציאות.
מרד – האם טוב או רע הוא? האם אדם שאינו מסכים למסגרות המקובלות יכול להביא כליה או חידוש והצלה?
קשה לשייך את המושג מרד למהות טובה או רעה, והיסטוריית בני ישראל על גלגוליה הינה הראייה לכך.
חגי סרי מציע אחריות שיוויונית מלאה בין בני הזוג כבסיס לשמירת ערך המשפחה.
דבורה ! (שופטים ג' : "ודבורה אשה נביאה אשת לפידות היא שפטה את ישראל בעת ההיא והיא יושבת תחת תמר דבורה... ") מה אומרת דבורה תחת תמר דבורה ?