יצירה נשית

"בין קוער כתפיי מונחת רות"

רחל עופר
  • האמפתיה כלפי האישה הנדרשת לרדת בלילה ל"גורן הזר", נובעת מתחושת השיתוף הנשית שבין המשוררת לבין גיבורת השיר. יתר על כן: חשוב למשוררת להדגיש כי המניע היחיד לירידתה של רות לגורן היא השבועה שנעמי השביעה אותה, ולא כל מניע זר.

    קרא/י עוד >>

    "בִּקְרֹבַי אֶקָּדֵשׁ"

    לאה רוזנצוויג כהן
  • "בִּקְרֹבַי אֶקָּדֵשׁ וְעַל-פְּנֵי כָל-הָעָם אֶכָּבֵד" - הוּא אֲשֶׁר-דִּבֵּר וְעוֹד הִבְטִיחַ - / קְדֻשָּׁתוֹ - דַּוְקָא בַּקְּרוֹבִים אֵלָיו לְהַרְאוֹת וּבְיָד חֲזָקָה, בִּיסּוּרִים, לְהַכְרִיחַ - / עַל-כֵּן, אֳלֹהֵינוּ, ´עַל-מָוֶת´ אֲהֵבְנוּךָ - הֻשְׁמַדְנוּ, הֹרַגְנוּ עָלֶיךָ כְּצֹאן לַטֶּבַח!"

    קרא/י עוד >>

    ארבעת ראשי הנהר בגן העדן

    אהובה קליין
  • פרשה זו פותחת את החומש הראשון בתורה בתיאור הבריאה לפרטיה ומספרת גם על גן עדן- מקום משכנם הראשון של אדם וחוה – שבעקבות חטאם גורשו, התיאור של גן עדן מעניין ואף ציורי. מה המשמעות לכך שה' נטע את הגן בעדן? מדוע נחלק הנהר דווקא  לארבעה ראשים ומה טיבם? מדוע ה' מנע את עץ הדעת מהאדם?

    קרא/י עוד >>

    לילי פסח” לחוה שפירא: על הדרת נשים והכלתן ליל הסדר כמשל"

    ד"ר יעל לוין
  • הסופרת המשכילה בעלת התודעה הפמיניסטית חוה שפירא קנתה לעצמה בצעירותה ידיעות תורניות רבות. בדברים הבאים אני מבקשת להתמקד בתיאור חוויותיה האישיות בליל הסדר, כפי שבאו לידי ביטוי ברשימתה האוטוביוגרפית "לילי פסח", על רקע עדויות אחדות שיש בידינו בדבר נשים למדניות אחדות.

    קרא/י עוד >>