"וְחֶרְפָּה לֹא נָשָׂא עַל קְרֹבוֹ"

ד"ר יעל לוין
  • ביסודן של הלכות רכילות ולשון הרע ניצבת ההכרה כי כל אדם נברא בצלם אלוהים בשווה, ושמו הטוב של אדם אינו נתון בידי הזולת לפגום בו ולהרוס. אדם המרכל על האחר עושה זאת פעמים רבות מתוך עמדת התנשאות מדומה, כשהוא מבקש להעמיד את מושא התייחסותו במקום ובמעמד נמוכים יותר.

    קרא/י עוד >>

    מה בין לשון הרע למוציא שם רע? לפרשת מצורע

    ברכה ורצברגר
  • המעיין בחמישה חומשי תורה רואה שבכולן ישנן אזהרות על עוון לשון הרע. החל בספר בראשית בסיפור חוה והנחש אשר פיתה את חוה בהוצאת דיבה על מלכו של עולם דרך סיפור הבאת הדיבה מצד יוסף על אחיו, שהביאה בעקבותיה את גלות מצרים.
    קרא/י עוד >>

    על נידה ועל משמעויותיה

    ר' רחל קרן
  • אדם הוא דמו (חלתו, נרו) של הקב"ה - ביטוי שאף שמשמעותו סתומה, הרושם שלו עז וחריף ומציג את מעמדו המיוחד של אדם לפני הקב"ה (בחלקו השני של המדרש מופיע הביטוי המרוכך מעט יותר "דמו של עולם"), ועל כן חטאה של האישה ששפכה את דמו של הקב"ה (או של העולם) חמור.

    קרא/י עוד >>