דבורה הנביאה אשת לפידות / יפה כהן

דבורה הנביאה אשת לפידות דבורה ! (שופטים ג' : "ודבורה אשה נביאה אשת לפידות היא שפטה את ישראל בעת ההיא והיא יושבת תחת תמר תחת תמר דבורה ?דבורה אשה נביאה היא, כך אומר הכתוב בספר שופטים ג' ומדוע נקראה נביאה ? במה התנבאה? מה ראתה בנבואה ? וממשיך הכתוב "אשת לפידות". מיהו לפידות? או מהם לפידות ? וכי "לפידות" נאמר ולא לפידים בשפתנו התקנית. והנה דברים אודות דבורה הנביאה אשת לפידות. דבורה אשת לפידות על שם היותה אשת ברק הלא הוא ברק בן אבינעם ומכוונת הכתוב ברק ולפיד למעשה בעלי אותה משמעות. יתכן ודבורה אשת לפידות על היותה בעוז רוחה ורוח קנאת האל ועמה והיא הבוערת בה כלפיד. דבורה אשה נביאה, דבורה אשה מנהיגה, דבורה אשה שופטת. צירוף השם דבורה – ל"אשת". כאשתו של? או שמא זכותה של דבורה באה כאן בתיאור זה כ"אשת לפידות" אשת חיל, אשה המאירה כאור הלפידים הזוהרים.דבורה! על פי דיבורה ודבריה החכמים היא המביאה את בני עמה על ידי כך שהיא היא דבורה, שופטת ופוסקת הלכות הלכה למעשה, שופטת עורכת משפטיה בעם ישראל.

על פי דברי דבורה פוסקות ובאות על מקומם בשלום חילוקי הדעות, על פי דברי דבורה מושב ומוסכם כל סכסוך כזה או אחר , על פי דברי דבורה תמה המלחמה בין ישראל לסיסרא, על פי דברי דבורה נמשך הסדר והשבת המחלוקת על כנה, על פי דברי דבורה היא אשר דיברה והשכינה שלום בין אדם לרעהו, על פי דברי דבורה בא השקט הפיוס והשלווה. דבורה היא הזוכה להשראת השכינה בעם ישראל ב"עת ההיא". והיא שופטה את ישראל ב"עת ההיא", דבורה שופטת את ישראל ב"עת ההיא" כנאמר בספר קהלת ג' : לכל זמן ועת תחת השמיים "עת מלחמה ועת שלום".ומה גדול יותר מהשלום, דבורה הנביאה זוכה ומזכה "גדול השלום שכל הברכות כלולות בו".דבורה הנביאה "אשת לפידות". הדגש ב"אשת" נצמד לשמה כשם משני ובלתי נפרד, כמי שבא לתת מענה לשמה של דבורה אשת לפידים. נאורה ומאירה כלפיד, מתנבאת על ניצחון העם במלחמתו על סיסרא ונבואתה מדויקת כי יפול סיסרא ביד אשה. ומי היא האשה? הסיפור התנכי מתאר בתיאור מדויק כי יעל "אשת" חבר הקיני היא האשה אשר בידיה נופל סיסרא. כאן נראה כי נבואתה של דבורה הנביאה אכן התקיימה בשני מישורים. הראשון נבואה כי סיסרא וחיל פרשיו נופלים בקרב. השני כי מפלתו ביד אשה, מובן כי בסיפור שתי נשים דבורה "אשת" לפידות, ויעל "אשת" חבר הקיני. אלא כאן דבורה היא מנהיגת העם ב"עת ההיא", ובידי יעל נופל אויב העם. כנבואת דבורה באומר דבורה את הדברים תחת התמר לברק בן אבינעם, "כי ביד אשה ימכור ה' את סיסרא" …

וכך גם ב א).

בית מדרש ופמיניזם דתי

כנגד ארבע נשים - מדרש נשי על חכמה ותלמידות חכמים

חוברת מדרשים ודברי התורה על חכמה ותלמידות חכמים לקראת הפסח, זמינה להורדה והדפסה.

על בדידותה של הנפגעת - מינית בקהילה

אילת וידר כהן, פסיכולוגית מתמחה בפגיעות מיניות על הכרוניקה של האשמה והבדידות בקרב נפגעות מינית בקהילה

הכירו את האישה הדתייה שתוקעת בשופר - כך זה מתאפשר הלכתית | ראיון באתר כיפה

סבא של מיכל קמפניינו היה בעל תוקע וגם בנו אחריו. לכן היה טבעי בשבילה להתחיל לתקוע בשופר בעצמה במסגרת מניין לנשים בלבד. בשיחה עם "חדשות כיפה", היא מסבירה על התופעה, המתנגדים והרקע ההלכתי

פרשת השבוע

מבחר סרטונים ומאמרים שנכתבו וצולמו על ידי תלמידות חכמים, נשות רוח ורבניות ישראליות מנקודת מבטן על הפרשה

ומר לי בפה כמו עץ השדה/ תמר ביטון, ראשת מדרשת באר

פרשת בשלח סימנה מים – קריעת הים והמעבר בתוך המים, צמא ורעב וחיפוש מים בסלעי המדבר. מיד לאחר שירת הים, מופיע סיפור קצר ומסתורי, בו העם צמא למים, וכשמגיע אליהם לבסוף, הריהם מרים ובלתי ניתנים לשתייה. בעקבות תלונות העם, משה צועק לה' והוא מורה לו לקחת עץ ולהשליך אל המים כך שהרכבם ישתנה ויהפכו ראויים לשתייה – "וַיִּמְתְּקוּ הַמָּיִם"

"ובגויים לא יתחשב" / ד"ר רננה רביצקי פילזר

פרשת בלק "הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב" (במדבר כג, ט), קובע בלעם בן בעור, נביא אומות העולם, המביט באהלי ישראל מראש צורים - ספק מברך, ספק מקלל, ספק מתאר מציאות. עד היום מהדהד משפטו בקרבנו ואנו ספק מאמצים, ספק דוחים, ספק מאפשרים לנבואה להגשים את עצמה.

הַמְרַפְּאָה מִכָּל צָרָה" - באר מרים הנסתרת בתודעה הנשית/ ד"ר עליזה לביא

אל המקום המיוחד והעל-זמני השמור למרים הנביאה בקרב נשים, נחשפתי לראשונה לפני שנים לא מעטות במפגשים עם מסרניות, ששיתפו בנוכחות של מרים הנביאה בחייהן, ובתפילה המיוחדת הנושאת בקשה למרים ולבאר המתגלגלת, הנאמרת על ידן בכל מוצאי שבת

בראשית

חסד וחרפה בפרשת דינה

ד"ר אילת וידר על פרשת וישלח | כסלו תשפ"ד

פרשת וישב - אהבת יעקב את יוסף

עתירת גרנביץ' על סיפור אהבת יעקב את יוסף ורבדים שלומדת ממנו

פרשת וישלח - החטא ועונשו

מהר"ת מיכל כהנא על התייחסות הפרשנים לדינה ועל העונש שמבצע הפשע ושותפיו קיבלו

פמיניזם דתי

במה שונה הפמיניזם היהודי ומה הערך המוסף שלו הייחודי בתולדות הפמיניזם - מאמרים ומחקרים

גיבורות אור תשפ"ד | חומי שקלאר

גלריית חנוכה השנה מוקדשת לגיבורות אור. המדליקה הראשונה, חומי שקלאר, בחרה בגיתית שלום.

על בדידותה של הנפגעת - מינית בקהילה

אילת וידר כהן, פסיכולוגית מתמחה בפגיעות מיניות על הכרוניקה של האשמה והבדידות בקרב נפגעות מינית בקהילה

תוספת ל"מעוז צור": על בתו של מתתיהו

ד"ר יעל לוין מציעה תוספת של בית נוסף לשיר המוכר "מעוז צור" : איך בתו של מתתיהו מרדה בגזרת היוונים