חיי שרה- פרשתה של אישה

סיפורה של רבקה, אם האומה השנייה, מתחיל בפרשתנו וימשך בפרשת השבוע הבא תולדות. פרשות מעטות מקבלות את שמן משמותיהם של אנשים: נח, חיי שרה, קרח, בלק ופנחס. פרשתנו היא הפרשה היחידה המקבלת את שמה של אישה. שרה עברון כותבת לקולך על פרשת חיי שרה

לע"נ אמי מורתי נעמי אלזה בת מרדכי ופרנסיס

סיפורה של רבקה, אם האומה השנייה, מתחיל בפרשתנו וימשך בפרשת השבוע הבא תולדות. פרשות מעטות מקבלות את שמן משמותיהם של אנשים: נח, חיי שרה, קרח, בלק ופנחס. פרשתנו היא הפרשה היחידה המקבלת את שמה של אישה. רוב פסוקיה עוסקים בדמותה של אישה: רבקה אמנו. אתמקד כאן בכמה נקודות שעיקרן בפרשת השבוע שנקרא השבת, חיי שרה.

הרבה נכתב על הסיפור הארוך, המפורט והמלמד בבראשית כד, בו בוחר עבד אברהם את הכלה העתידית עבור יצחק (אהוב עלי במיוחד עיונה של נחמה ליבוביץ, "יפה שיחתן של עבדי אבות"). אימהות האומה חיו במציאות פטריארכלית, תפקידיהן המשפחתיים ומקומן החברתי היו ברורים. את השפעתן עשו מהמקום בו הן נמצאו, בדרך כלל מאחורי הקלעים, לא בחזית הבמה. התורה מספרת על הכנסת האורחים שהכינו אברהם ושרה: "וימהר אברהם האהלה אל שרה, ויאמר מהרי…לושי ועשי עגות…ואל הבקר רץ אברהם…" (בראשית יח, ו-ז), שרה באהל, אברהם בחוץ מקבל את האורחים, שניהם יחד מכינים את האירוח. "ושרה שמעת פתח האהל" (בראשית יח, י) כך מתוארת קבלת הבשורה שהביאו המלאכים על הולדת הבן, היא שומעת מהפתח את הבשורה הנמסרת.

רבקה הנערה מתוארת בפרק כד בבראשית כיוזמת ופועלת בעלת קול משלה ויכולת להכריע. בזכות אלה היא נבחרת. היא מתוארת כמי שהתעלתה מעל הציפיות של העבד שנשלח לחפש אישה אידאלית עבור הבן הממשיך.

היא יוזמת: "ותרץ עוד אל הבאר לשאב, ותשאב לכל גמליו" (בראשית כד, כ).

היא משמיעה קול: "בת בתאל אנכי… גם תבן גם מספוא רב עמנו גם מקום ללון" (שם, כה) "ותרץ הנער ותגד לבית אמה כדברים האלה" (שם, כח)

היא מסוגלת להכריע בבהירות ובקצרה את רצונה על הצעד הבא בחייה. לשאלה ששואלים אותה בני משפחתה: "התלכי עם האיש הזה?" היא משיבה במילה אחת: "אלך" (שם, נח).

היוזמה, השמעת הקול, היכולת להכריע, כל אלה מוצגות לא כסטייה מהדרך הראויה, אלא הגשמתה.

לאורך כל חייה ימשיכו תכונות אלה להוביל את עשייתה.

קולה ימשיך להישמע גם בפרשות הבאות, היא לא תוותר על זעקה לעזרה בעקרותה, וסיבלה בהריון התאומים הקשה, בהמשך היא לא תוותר על פעולה למען יעקב בנה האהוב.

הרב זקס לימד אותנו כי סיפורי בראשית הם האמת כסיפור. איזו אמת נוכל ללמוד מסיפור התורה על רבקה? ראשית – על החובה לקרוא לנערה ולשאול את פיה! כפי שעשו בני משפחתה בעת קבלת ההחלטה. שנית – בחירתה להיות פעילה, יוזמת עושה ומחליטה, משמיעה את דברה.

לשם כך נדרש אומץ, לשם כך נדרש גיבוי משפחתי, חברתי, וציבורי.

השבוע יצאו למרחב הציבורי שתי נשים אמיצות, השמיעו את קולן, וביקשו שסיפורן יישמע. סיפורים קשים של פגיעה. חובתנו המוסרית ליצור את המרחב הציבורי המאפשר לנשים לספר, לשתף, ולהישמע. לא תמיד זה קל או נעים. רבקה משמשת השראה להתמודדות זו. דמותה של רבקה זוהרת אלינו מפסוקי התורה, ואני רואה בכך השראה לכולנו, בכל מקום בו אנו נמצאות.

שרה עברון היא מזכ"לית תנועת הקיבוץ הדתי.

בית מדרש ופמיניזם דתי

כנגד ארבע נשים - מדרש נשי על חכמה ותלמידות חכמים

חוברת מדרשים ודברי התורה על חכמה ותלמידות חכמים לקראת הפסח, זמינה להורדה והדפסה.

על בדידותה של הנפגעת - מינית בקהילה

אילת וידר כהן, פסיכולוגית מתמחה בפגיעות מיניות על הכרוניקה של האשמה והבדידות בקרב נפגעות מינית בקהילה

הכירו את האישה הדתייה שתוקעת בשופר - כך זה מתאפשר הלכתית | ראיון באתר כיפה

סבא של מיכל קמפניינו היה בעל תוקע וגם בנו אחריו. לכן היה טבעי בשבילה להתחיל לתקוע בשופר בעצמה במסגרת מניין לנשים בלבד. בשיחה עם "חדשות כיפה", היא מסבירה על התופעה, המתנגדים והרקע ההלכתי

פרשת השבוע

מבחר סרטונים ומאמרים שנכתבו וצולמו על ידי תלמידות חכמים, נשות רוח ורבניות ישראליות מנקודת מבטן על הפרשה

חסד וחרפה בפרשת דינה

ד"ר אילת וידר על פרשת וישלח | כסלו תשפ"ד

דבורה הנביאה אשת לפידות / יפה כהן

שופטת, מנהיגה, נביאה אבל גם רעיה דבורה אשת לפידות

פרשת וישב - אהבת יעקב את יוסף

עתירת גרנביץ' על סיפור אהבת יעקב את יוסף ורבדים שלומדת ממנו

בראשית

חסד וחרפה בפרשת דינה

ד"ר אילת וידר על פרשת וישלח | כסלו תשפ"ד

דבורה הנביאה אשת לפידות / יפה כהן

שופטת, מנהיגה, נביאה אבל גם רעיה דבורה אשת לפידות

פרשת וישב - אהבת יעקב את יוסף

עתירת גרנביץ' על סיפור אהבת יעקב את יוסף ורבדים שלומדת ממנו