עמדה נערה מול הכותל – והתבקשה לשבת

13.2.23 / מקור ראשון

חוק הכותל מבקש לקחת את ההישגים של הפמיניזם הדתי לאחור: בעוד שבכל רחבי הארץ עולים כפורחים מנייני הנשים ואין מקום פנוי בקריאת מגילה – דווקא בכותל ששייך לכולם, יצומצם חלקן לעידוד מהיציע.

אי אפשר היה לפספס בשבוע שעבר את הצעת חוק הכותל של ש"ס שעיקרה הגבלות, קנסות ועונשים למי שלא יתנהג בכותל כמצופה על פי מידותיו של רב הכותל. בין אם הועלתה מהאוב כדי לתפוס כותרות ובין אם כדי להלחיץ את נתניהו, כדאי לשים לב לכוונות העומדות בבסיסה.

בין סעיפים על גבי סעיפים שכולם מכפיפים את הכותל לרב הממונה ומושכים אותו מתחת חסותה של המדינה, אוסרים על הכנסת כלי נגינה ומפקיעים אותו מהעם, בולט באטימותו סעיף האוסר על נשים לקרוא בתורה, לנגן ולהוביל תפילת נשים בעזרת הנשים. שנים של מאבקים הביאו את בג"ץ להקצות רחבה משותפת למען משפחות שרוצות להתפלל ולקיים שמחות יחד. רחבת המשפחות אפשרה לחילונים, מסורתיים ודתיים להתחבר אל הקודש – נשים וגברים. עכשיו המחוקק רוצה לשלוח יד אל עזרת הנשים שיועדה מראש לנשים בלבד, ולאסור עליהן מה שההלכה מעולם לא אסרה.

"מה שמתרחש ברחבת הכותל צריך לשקף את התהליכים בחברה הישראלית והיהודית כולה"

תפילות וקריאות של נשים לנשים הפכו לאירוע נפוץ בקהילות רבות, בכללן גם שמרניות. קריאות מגילה וקריאות נשים בשמחת תורה הולכות ומתרחבות משנה לשנה. עוד ועוד נשים מקיימות תפילת נשים בקבוצה אחת לחודש או בשמחות משפחתיות. תרמו לכך בתי המדרש לנשים שייצרו תלמידות חכמים ומנהיגות שמובילות את הקהילות שלהן ובתוכן הנשים להרחבת המעורבות שלהן בנעשה בבית הכנסת, בלימוד ובתפילה.

נשים דתיות יודעות היום יותר ורוצות חלק משמעותי יותר בעולם הדתי. הן לוקחות אחריות על החיים האמוניים שלהן ומשקיעות בלימוד, מעורבות בקהילות שלהן, יוזמות תפילה לנשים ואף מתפקדות כגבאיות בית כנסת. כל זה עומד בסתירה להצעת החוק שמבקשת להחזיר את הנשים שני עשורים לאחור ולהסתפק בעידוד מהיציע.

אי אפשר להכיל את חוסר ההלימה הזה. לא ייתכן שהבית, המרחב הפרטי והקהילתי יספק יותר מקום רוחני מהמקום הקדוש ביותר ליהודי/ה באשר היא. בניגוד לבית הכנסת – הכותל לא שייך לקהילה כזו או אחרת. מה שמתרחש ברחבה צריך לשקף את התהליכים בחברה הישראלית והיהודית כולה. בכל העולם נשים יהודיות מתעלות באמונתן, אין שום אפשרות שמדינת ישראל תמנע מהן בחוק לקיים פולחן דתי במקום הקדוש ביותר, בציפור הנפש של העם היהודי.

ראש הממשלה אמנם הנמיך את הלהבות והבטיח לעת עתה סטטוס קוו, אך אסור לנו להסיר דאגה מעתיד המקום, כי הדיון יחזור בקרוב וכך גם הדרישה לשליטה מלאה במתפללות ובהדרתה של מי שאינה עומדת בתו התקן של רב הכותל.

לכתבה באתר "מקור ראשון"

קולך בעתונות

בצל המלחמה: דרישה לרבניות צבאיות

שרון בריק דשן מתראיינת בתוכנית בוקר לבני טיטלבוים, כאן מורשת. יש חשיבות גדולה לשבץ רבניות צבאיות במערך לטובת החיילות שזקוקות לתמיכה רוחנית ומענים הלכתיים. "הגיע הזמן לדמויות תורניות משמעותיות" | ראיון בכאן מורשת

אם למישהו לא היה ברור - הגיע הזמן לרבניות צבאיות

יש בצה"ל חיילות רבות הזקוקות לליווי תורני ואמוני ממי שמחזיקות את השפה הצבאית והתורנית כאחד. רבניות שיהוו מודל השראה, יעטפו אותן בשפה של תורה וחיזוק וידעו לתת מענה מול משברי אמונה וזהות | טור באתר כיפה

הצעת חוק הרבנות הראשית מקפחת נשים

הרבנות הראשית לא מכירה בעולם התורה העצום של נשים ובמנהיגות הנשית־דתית המתעצמת • המאבק המרכזי היה ועודנו על הייצוג • דרוש שינוי. טור בישראל היום