פרשת וישב – אהבת יעקב את יוסף

עתירת גרנביץ' על סיפור אהבת יעקב את יוסף ורבדים שלומדת ממנו

הפסוק השני בפרשתינו "אלה תולדות יעקב" דומה מאד לפסוק הראשון בפרק הקודם "ואלה תולדות עשו הוא אדום". ההמשך שונה בתכלית. לאחר הכותרת של עשו, מגיע הפירוט הצפוי – עם מי עשו התחתן, שמות ילדיו וילדיהם וכו'. לעומת זאת, ההמשך בפרשה שלנו מפתיע.

"אלה תולדות יעקב יוסף בן שבע עשרה שנה היה רועה את אחיו בצאן". לאן נעלם הפירוט? איפה שמות שאר האחים? שם נשותיהם וילדיהם?

הפסוק הבא יכול להסביר את ההבדל "וישראל אהב את יוסף מכל בניו כי בן זקנים הוא לו".

שלוש הפרשות שמתחילות עכשיו הן מהאהובות עלי בתורה. כל שנה, כשמגיעים לסדרת הפרשות וישב-מקץ-ויגש אני מתרגשת מחדש. סיפור בני יעקב, סיפור של קנאה-שנאה-תחרות ולבסוף פיוס ותשובה מטלטל אותי. כמה מורכבים הם יחסים במשפחה. באיזה משפחה אין "סיפור" גלוי או חבוי?

כאן ההתחלה מטלטלת: אלה תולדות יעקב – יוסף! אותו יעקב אוהב מכל בניו. ייתכן שיעקב חשב שאת הברכה ממשיכים להעביר לבן אחד בלבד. כנראה שגם האחים חשבו כך ולכן המילים הכל כך קשות "וישנאו אותו ולא יכלו דברו לשלום". מסופר על סבא שלי הרב בוצ'קו זצ"ל שמצאו אותו בוכה כשקרא פסוק קשה זה.

אמנם פסוקים קשים אך מתוקף היותם כתובים מחובתנו ללומדם. אני בוחרת לקחת מהסיפור הזה שני רבדים:

הרובד הראשון הוא הסיפור האלוקי שבו הקב"ה דואג לכך שבשנות הרעב יימצא פתרון למשפחתו של יעקב "כי למחיה שלחני אלהים לפניכם", וכן שנבואת ברית בין הבתרים תתגשם "ידע תדע כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם". מהרובד הזה אני לומדת את הידיעה העמוקה שיש מסובב בעולם, יש השגחה שלרוב לא גלויה אך היא קיימת בעולם. לוקח כמה דורות והדברים שבים על מקומם בשלום.

הרובד השני הוא הסיפור האנושי. יחסים מורכבים במשפחה, כמו בכל משפחה. התורה היא לא סיפור פסיכולוגי וגם לא רומן או טלנובלה. אך בפרשות האלו, אפשר לראות כמה רחוק יכולים להגיע – בשנאה ובקנאה מחד אך גם בסליחה ובתשובה מאידך. אין משפחה "פשוטה". כל אדם שהולך ברחוב, הוא אדם עם סיפור, עם מורכבות. הסיפורים שמובאים לנו בפרשות אלו מראים לנו שזו האנושות. אם מורכב לך בחיים, סימן שאת/ה חי/ה. השאלה הגדולה היא מה נעשה עם הסיפור שלנו? אם נצליח לגשת אל האח/ההורה/הילד איתו מורכב לנו. אם נצליח לדבר איתם שלום ולשים את עצמנו במקומם כפי שיקרה בפרשות הבאות. הלוואי שכך יהיה!

עתירת גרנביץ' לומדת ומלמדת תורה במסגרות שונות, ממקימות ה"מדראשה – נשים מדברות תורה"

בית מדרש ופמיניזם דתי

על בדידותה של הנפגעת - מינית בקהילה

אילת וידר כהן, פסיכולוגית מתמחה בפגיעות מיניות על הכרוניקה של האשמה והבדידות בקרב נפגעות מינית בקהילה

הכירו את האישה הדתייה שתוקעת בשופר - כך זה מתאפשר הלכתית | ראיון באתר כיפה

סבא של מיכל קמפניינו היה בעל תוקע וגם בנו אחריו. לכן היה טבעי בשבילה להתחיל לתקוע בשופר בעצמה במסגרת מניין לנשים בלבד. בשיחה עם "חדשות כיפה", היא מסבירה על התופעה, המתנגדים והרקע ההלכתי

דבורה הנביאה אשת לפידות / יפה כהן

שופטת, מנהיגה, נביאה אבל גם רעיה דבורה אשת לפידות

פרשת השבוע

מבחר סרטונים ומאמרים שנכתבו וצולמו על ידי תלמידות חכמים, נשות רוח ורבניות ישראליות מנקודת מבטן על הפרשה

חסד וחרפה בפרשת דינה

ד"ר אילת וידר על פרשת וישלח | כסלו תשפ"ד

דבורה הנביאה אשת לפידות / יפה כהן

שופטת, מנהיגה, נביאה אבל גם רעיה דבורה אשת לפידות

פרשת וישלח - החטא ועונשו

מהר"ת מיכל כהנא על התייחסות הפרשנים לדינה ועל העונש שמבצע הפשע ושותפיו קיבלו

בראשית

חסד וחרפה בפרשת דינה

ד"ר אילת וידר על פרשת וישלח | כסלו תשפ"ד

דבורה הנביאה אשת לפידות / יפה כהן

שופטת, מנהיגה, נביאה אבל גם רעיה דבורה אשת לפידות

פרשת וישלח - החטא ועונשו

מהר"ת מיכל כהנא על התייחסות הפרשנים לדינה ועל העונש שמבצע הפשע ושותפיו קיבלו

פמיניזם דתי

במה שונה הפמיניזם היהודי ומה הערך המוסף שלו הייחודי בתולדות הפמיניזם - מאמרים ומחקרים

גיבורות אור תשפ"ד | חומי שקלאר

גלריית חנוכה השנה מוקדשת לגיבורות אור. המדליקה הראשונה, חומי שקלאר, בחרה בגיתית שלום.

על בדידותה של הנפגעת - מינית בקהילה

אילת וידר כהן, פסיכולוגית מתמחה בפגיעות מיניות על הכרוניקה של האשמה והבדידות בקרב נפגעות מינית בקהילה

תוספת ל"מעוז צור": על בתו של מתתיהו

ד"ר יעל לוין מציעה תוספת של בית נוסף לשיר המוכר "מעוז צור" : איך בתו של מתתיהו מרדה בגזרת היוונים