כאשר בין המיצרים פוגש את העולם המודרני

צום י"ז בתמוז פותח את שלשת השבועות שנקראים בין המצרים. בפועל מעט מאוד אנשים נמצאים ברבדים רוחניים שמאפשרים להם לחוות ולהרגיש את החורבן. רבים נמצאים בחיפוש מתמיד של מקור שייתן להם מענה למזון רוחני. נורית גזית מנסה להבין מה קורה כאשר בין המיצרים פוגש את העולם המודרני.

צום י"ז בתמוז פותח את שלשת השבועות שנקראים בין המצרים. על פי המסורת בתאריך זה, נח משחרר את היונה כדי לבדוק אם הסתיים המבול. משה רבנו יורד מהר סיני ושובר את לוחות הברית הראשונים. נפרצו חומות ירושלים בתקופת בית שני על ידי הרומאים ונתבטל קרבן התמיד. ימים אלו נחשבים כימי אבלות- ממעטים בשמחה. לא מקיימים חתונות ואירועים משמחים ומשתדלים להתכנס פנימה ולא להתקהל, מציאות שיכולה ליצור מצב של עונג ושמחה.

המציאות המודרנית, פוגשת את המצב הזה בתהיות ושאלות. אלפיים שנה אנו מתאבלים על חורבן הבית. מזכירים זאת בתפילות ובשמחות. בפועל מעט מאוד אנשים נמצאים ברבדים רוחניים ,שמאפשרים להם לחוות ולהרגיש את החורבן. לכולם יש חסר בחיים. חסר מעבר לצרכים ארציים. רבים נמצאים בחיפוש מתמיד של מקור שייתן להם מענה למזון רוחני, שימלא את נשמתם הרעבה והמשתוקקת. השאלה שנשאלת האם ימים אלו מעוררים את הכמיהה לבית המקדש? האם בית מקדש יהיה מציאות פיזית של מבנה, כפי שהיו בית ראשון ושני, או נגיע למציאות רוחנית אחרת שתמלא את החלל שנוצר במשך אלפיים שנה.

כבר בתקופת ילדותי, הייתה לי התנגדות ומעין מרידה, מדוע כל שנה דווקא בחופש הגדול נופלים עלינו שלשה שבועות של מנהגי אבלות. פעם בשנה יוצאים לחופש, ליציאה מהמסגרת. זמן של הנאה ובילוי ודווקא בתקופה זו נגזר עלינו מלמעלה, כמעט מחצית מזמן החופשה להתכנס ולהתאבל. מצב זה יוצר קונפליקט. מצד אחד נקיפות מצפון, אם חורגים מהכללים הללו ומצד שני לתחושה של פספוס מזמן החופש.

כיום בתור אדם בוגר, אני בוחנת את הדברים אחרת. אולי בין המצרים נפל בזמן זה, כדי שנדע איך להתייחס לחופש. האם באמת אנו מרגישים חופשיים ומרוצים מחיינו והאם גם במצב של חופש מוחלט, יציאה מהגבולות ,אנו מסופקים ושבעי רצון. עיתים דווקא בזמן ומקום של חופשה. בין מעיינות ונופים פסטורליים שהשקט מתכתב אתנו ברמזים, שהדממה פותחת בפנינו עולמות חבויים, מתעוררת בנו הכמיהה למשהו אחר משהו נשגב מבינתנו. חסר שלא מתמלא אלא גובר דווקא בשקט שלו יחלנו.

בשנים האחרונות הולכת ומתעצמת תופעה של מאות בני נוער שנזרקים על החופים בכינרת בזמן החופש, פורקים עול ומנסים למצוא תשובות למצוקות ולחסרים שלהם. רבים עוברים את התקופה ומתיישרים, חלקם מאבדים את האיזון ומדרדרים למצב של חוסר שליטה ואחריות. המציאות שלהם צועקת את הכאב והחלל שהם מצויים בו ומשוועים למצוא מזור, אך המענה לא תמיד מגיע בזמן.

אולי בדור שלנו זמן שלשת השבועות צריכים להוות אתגר חינוכי מול אותן מצוקות שהנוער משדר, מצוקות שחבויות עמוק גם בעולם המבוגר. אך השנים שבהם שקועים בעמל וטרדות היום יום טשטשו והכהו את החסרים בגילאים האלה. אולי האבלות בדורנו צריכה לעשות תפנית ולעסוק במצוקות של עולם מודרני מול מסורות העבר. שאדם נמצא באבל פרטי הוא לא זקוק לשאול שאלות של למה ואיך? התחושות שלו משדרות את המצב הנפשי שלו עקב האובדן. מציאות בית המקדש בימנו אינה מביאה לתחושות אלו ולכן כדאי לעמוד מולה דרך המצוקות הפרטיות. להשקיע משאבים ובעיקר הקשבה והכלה, מתוך כבוד לדור הצעיר, כי יש לו מה לומר. בשונה מאתנו הוא אינו מקבל כל דבר כמובן מאליו, אלא מנסה להתמודד ולהבין מה עומד מאחורי הסיפור. יותר מכך הוא זקוק לחוויה שתחבר אותו למקום ותחזק את תחושותיו לגביי הפעולות שהוא בוחר לעשות. אם נתאזר בסבלנות והבנה נצליח לחבר ולהתחבר, ללמוד וללמד את הדור הצעיר ורק טוב יצמח מכך.

בסופו של תהליך כל החסרים הללו יפגשו ויתמזגו לנתיב אחד של צימאון למנהיגות רוחנית שתאחד את כל חלקי העם למקור אחד והעולם כולו יצטרף למסע. זה זמן משיח שכולנו כמהים אליו. שנמצאים בצירי גאולה ישנם מכאובים וקשיים, עלינו להאמין ולבטוח בה' שנזכה במהרה לגאולה שלמה פרטית וכללית. כפי שנאמר בזכריה ח' -"כֹּה אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת עֹד יֵשְׁבוּ זְקֵנִים וּזְקֵנוֹת בִּרְחֹבוֹת יְרוּשָׁלָ‍ִם וְאִישׁ מִשְׁעַנְתּוֹ בְּיָדוֹ מֵרֹב יָמִים"

בית מדרש ופמיניזם דתי

כנגד ארבע נשים - מדרש נשי על חכמה ותלמידות חכמים

חוברת מדרשים ודברי התורה על חכמה ותלמידות חכמים לקראת הפסח, זמינה להורדה והדפסה.

על בדידותה של הנפגעת - מינית בקהילה

אילת וידר כהן, פסיכולוגית מתמחה בפגיעות מיניות על הכרוניקה של האשמה והבדידות בקרב נפגעות מינית בקהילה

הכירו את האישה הדתייה שתוקעת בשופר - כך זה מתאפשר הלכתית | ראיון באתר כיפה

סבא של מיכל קמפניינו היה בעל תוקע וגם בנו אחריו. לכן היה טבעי בשבילה להתחיל לתקוע בשופר בעצמה במסגרת מניין לנשים בלבד. בשיחה עם "חדשות כיפה", היא מסבירה על התופעה, המתנגדים והרקע ההלכתי

מעגל החיים והשנה

סדר ליל ראש השנה

מה נשתנה ליל ראש השנה מכל הלילות? יפה קלנר רוזנבלום, מייסדת אתר קולך, מספרת על סדר ליל ראש השנה

"מעלות על נס" - נשים שהן ניסים עבורנו

ערב יורד, ובשעה זו מתחילים להדלק בחלונות אורות של נר ראשון של חנוכה. השנה כמו בכל שנה, בחרנו לתת את הבמה ולהאיר נשים מיוחדות. והפעם "מעלות על נס" - נשים שהן ניסים עבורנו.

קולך בוחרת את גיבורות חנוכה תשפ"א

בימי קורונה ומשבר, ביקשנו להאיר את גיבורות התקופה הזו, נשים שמשפיעות אור על סביבתן, והקפדנו שגם מי שבוחרת אותן, תהיה אישה שראויה לתואר הזה

מעגל השנה

מבט מעמיק על חגי ומועדי ישראל, החלק שלך בריטואל השנתי, קריאות מגילה וקריאות בתורה

ר"ח טבת: ראש חודש הבנות

בקהילות ישראל באפריקה הצפונית זכה ראש חודש טבת לכינוי הייחודי "ראש חודש הבנות" או "חג הבנות", והתקיימו בו טקסים מיוחדים לבנות ולנשים. מדוע?

סדר ליל ראש השנה

מה נשתנה ליל ראש השנה מכל הלילות? יפה קלנר רוזנבלום, מייסדת אתר קולך, מספרת על סדר ליל ראש השנה

"מעלות על נס" - נשים שהן ניסים עבורנו

ערב יורד, ובשעה זו מתחילים להדלק בחלונות אורות של נר ראשון של חנוכה. השנה כמו בכל שנה, בחרנו לתת את הבמה ולהאיר נשים מיוחדות. והפעם "מעלות על נס" - נשים שהן ניסים עבורנו.

תשעה באב

מקדשו של קמצא

הרבנית עידית ברטוב בוחנת את המדרש המפורסם על קמצא ובר קמצא, ומנסה לעמוד על טיב חטאו של קמצא

הביטה וראה את חרפתנו

ד"ר יעל לוין חיברה נוסח של מדרש בעל אופי אקטואלי, אשר דורש כתובים מהפרק החמישי של מגילת איכה, ומסב אותם על מאורעות אקטואליים שחוו ושחוות נשים במדינת ישראל בשנים האחרונות 

תְּחִנַּת הַנָּשִׁים לְבִנְיַן הַמִּקְדָּשׁ

"תְּחִנַּת הַנָּשִׁים לְבִנְיַן הַמִּקְדָּשׁ" היא יצירה הכתובה בסגנון מדרשי האגדה. התפילה חוברה על ידי ד"ר יעל לוין ומובאת פה בצירוף הסברים, פירושים ומקורות.