סתירות במגילת קהלת

בשבת חול המועד סוכות נהגו קהילות אשכנז לקרוא את מגילת קהלת. חני ארנסט על הסתירות במגילה

חז"ל משייכים את המגילה לשלמה המלך, אשר מסתובב בעולם ומנסה להבין את מהותו. הוא שב ומנסה לזקק את התכלית ואת ייעדו של האדם בעולם הזה.

הגמרא מביאה ביקורת על ספר קהלת שבשל סתירותיו הפנימיות חכמים ביקשו לגנזו. במסכת שבת מדגימה הגמרא שתי סתירות: "ומאי דבריו סותרין זה את זה? – כתיב (קהלת ז) 'טוב כעס משחוק', וכתיב (קהלת ב) 'לשחוק אמרתי מהוֹלָל'. כתיב (קהלת ח) 'ושבחתי אני את השמחה' וכתיב (קהלת ב) 'ולשמחה מה זֹה עושָה." הסתירה ראשונה היא ביחס לשחוק, כאשר בפרק ז ישנה עדיפות לכעס על פני השחוק אך בפרק ב מהללים את השחוק. הסתירה השניה היא לשמחה אשר בפרק ח מוצגת כמשובחת לעומת פרק ב שנראה כי אין לה תכלית לא ברור מה תפקידה.

הגמרא מיישבת את שתי הסתירות בכך שהיא מסבירה שיש שני סוגי שחוק ושני סוגי שמחה. הסוג הראשון של השחוק שהוא מהולל וטוב הוא השחוק של הקב"ה עם צדיקים בעולם הבא. לעומת זאת, בעולם הזה, ישנה עדיפות לכעס של הקב"ה על צדיקים על פני השחוק לרשעים. כמו לשחוק, גם לשמחה יש שני פנים. הפן השלילי של השמחה הוא שמחה שאינה קשורה למצווה שאזי השמחה מיותרת. לעומת זאת, הפן החיובי והמשובח של השמחה הוא שמחה של מצוה! יתרה מכך, מהדיוק הזה חכמים לומדים כי השכינה שורה רק בשמחה של מצוה ולא בשום מצב אחר כגון עצבות, עצלות וכו'.

סוף מסע ההתלבטויות של שלמה המלך מסתיים בפסק: "סוֹף דָּבָר הַכֹּל נִשְׁמָע אֶת הָאֱלֹקִים יְרָא וְאֶת מִצְו‍ֹתָיו שְׁמוֹר כִּי זֶה כָּל הָאָדָם." שלמה המלך מבין את תכלית העולם כשמירת מצוותיו של הקב"ה. סיום זה נראה לי מתחבר להבנת הגמרא כי השכינה שורה בשמחה של המצוות, כלומר השאיפה של האדם היא לקיים את מצוותיו וכשהוא שמח בכך, מצטרפת גם השכינה.

אני חושבת כי המצוות מאפשרות לאדם לזכור בכל מקום בו הוא נמצא שהוא בעל משמעות, בעל ערך. משמעות זו עוזרת לנו פעמים רבות להחזיק חזק, לא להיסחף עם הקושי ואף… לשמוח במה שיש. אולי שמחת המצווה אליה הגמרא התכוונה היא השמחה על היות האדם בעל משמעות ובכך שכאשר האדם שומר על המצוות הוא למעשה גם שומר על עצמו.

חג הסוכות בסיומם של הימים הנוראים מזכיר לנו את יסוד השמחה. לאחר הייסורים, החרטות והתפילות של התשובה, כל מה שנותר לנו הוא לשמוח במחויבות שלנו למצוותיו של הקב"ה. מאחלת ששמחה המצוות תלווה אותנו בחג הסוכות שנאמר: "ושמחת בחגך והיית אך שמח".

חני ארנסט, עובדת סוציאלית (M.S.W), בוגרת תכנית מורות להלכה של מתן השרון

בית מדרש ופמיניזם דתי

על בדידותה של הנפגעת - מינית בקהילה

אילת וידר כהן, פסיכולוגית מתמחה בפגיעות מיניות על הכרוניקה של האשמה והבדידות בקרב נפגעות מינית בקהילה

הכירו את האישה הדתייה שתוקעת בשופר - כך זה מתאפשר הלכתית | ראיון באתר כיפה

סבא של מיכל קמפניינו היה בעל תוקע וגם בנו אחריו. לכן היה טבעי בשבילה להתחיל לתקוע בשופר בעצמה במסגרת מניין לנשים בלבד. בשיחה עם "חדשות כיפה", היא מסבירה על התופעה, המתנגדים והרקע ההלכתי

דבורה הנביאה אשת לפידות / יפה כהן

שופטת, מנהיגה, נביאה אבל גם רעיה דבורה אשת לפידות

מעגל החיים והשנה

סדר ליל ראש השנה

מה נשתנה ליל ראש השנה מכל הלילות? יפה קלנר רוזנבלום, מייסדת אתר קולך, מספרת על סדר ליל ראש השנה

"מעלות על נס" - נשים שהן ניסים עבורנו

ערב יורד, ובשעה זו מתחילים להדלק בחלונות אורות של נר ראשון של חנוכה. השנה כמו בכל שנה, בחרנו לתת את הבמה ולהאיר נשים מיוחדות. והפעם "מעלות על נס" - נשים שהן ניסים עבורנו.

קולך בוחרת את גיבורות חנוכה תשפ"א

בימי קורונה ומשבר, ביקשנו להאיר את גיבורות התקופה הזו, נשים שמשפיעות אור על סביבתן, והקפדנו שגם מי שבוחרת אותן, תהיה אישה שראויה לתואר הזה

מעגל השנה

מבט מעמיק על חגי ומועדי ישראל, החלק שלך בריטואל השנתי, קריאות מגילה וקריאות בתורה

ר"ח טבת: ראש חודש הבנות

בקהילות ישראל באפריקה הצפונית זכה ראש חודש טבת לכינוי הייחודי "ראש חודש הבנות" או "חג הבנות", והתקיימו בו טקסים מיוחדים לבנות ולנשים. מדוע?

סדר ליל ראש השנה

מה נשתנה ליל ראש השנה מכל הלילות? יפה קלנר רוזנבלום, מייסדת אתר קולך, מספרת על סדר ליל ראש השנה

"מעלות על נס" - נשים שהן ניסים עבורנו

ערב יורד, ובשעה זו מתחילים להדלק בחלונות אורות של נר ראשון של חנוכה. השנה כמו בכל שנה, בחרנו לתת את הבמה ולהאיר נשים מיוחדות. והפעם "מעלות על נס" - נשים שהן ניסים עבורנו.

סוכות

הנחיות להתנהלות קריאת התורה של נשים בתפילת נשים

לקראת חג שמחת תורה, מדריך והנחיות להתנהלות הקריאה בתורה: גבאות, עליות, ברכות, הכנסה והוצאה של ספר התורה, מתן רשות לכלת תורה וכלת בראשית. חג שמח.

האמנם ניסוך המים הוא זכר לבאר מרים?

מאמר תגובה של ד"ר יעל לוין למאמר "הלכה למרים מסיני"/דב אלבוים, שפורסם במוסף "ערב שבת" של מעריב (20 בספטמבר 2013)

פרוייקט "אושפיזות"

נשים מנהיגות ומעוררות השראה בהיסטוריה היהודית שראויות לכבד את הסוכה שלך. פרויקט חלוצי עיצובי של סטודיו דב אברמסון המציג 26 נשים בולטות בהיסטוריה של עם ישראל, חלופה פמיניסטית מודרנית לאושפיזין בסוכה.