להבין מה השם דורש מאיתנו

בפרשת ויחי יעקב בא לברך את יוסף ואת בניו. "ויברך את יוסף ויאמר האלוהים אשר התהלכו אבותי לפניו אברהם ויצחק האלוהים הרועה אותי מעודי עד היום הזה." ורד אביעד מזומן מזמינה אותנו לעיון בפרשת ויחי ולהבין דרכה מה השם דורש מאיתנו

אני רוצה לדבר על שתי דרכים בהן אנו יכולות לפעול בעולם. לפי כן נעיין בפירושו של ר' מרדכי יוסף מאיזביצא בספרו מי השילוח.

אומר האיזביצר, ר' מרדכי יוסף ליינער. החילוק בין יעקב לאברהם ויצחק הוא כמו שכתוב במדרש תנחומא (פ' נח) "האלוהים אשר התהלכו אבותי לפניו שהיו מרווחין לשכינה והיו מקדימין והולכין לפניו לעשות רצונו." הם היו מרחיבים בפועלם את הנהגתו של הקב"ה ומידותיו לפי הבנתם . יעקב הוא שונה עליו נאמר "האלוהים הרועה אותי מעודי עד היום הזה" יעקב אבינו היה מקטין עצמו נגד אבותיו אברהם ויצחק ואמר כי להם היה חכמה ובינה גדולה עד מאוד עד כי הרחיבו את רצון הש"י מעצמם אשר התהלכו שהיו הולכים בכוחם. אבל יעקב אומר :האלוקים הרועה אותי, היינו בכל פרט שאני עושה אני צריך שהש"י יאיר עיני מה הוא רצונו ית' וזה מורה שבכל רגע ורגע היה צופה ומביט לרצון השי"ת מה הקב"ה עוסק בזה הרגע ומה בזה הרגע ולא הספיק לו הארה על איזה זמן. אברהם אבינו ויצחק היו עצמאיים יותר בעבודתם בהנהגתם. הם התהלכו לפני הקב"ה הם הרגישו שהם קיבלו מהקב"ה את ההבנה מהו תיקון העולם שלהם. יעקב אבינו נשען על הקב"ה ומחפש להבין בכל רגע ורגע מה ה' דורש ממנו.

אני חושבת שאנחנו בחיינו מרגישים הרבה פעמים שאנחנו יודעים בדיוק כיצד לפעול ומה לעשות בשם תיקון העולם אליו אנו חותרות אבל אני סבורה שיש להעמיק את הבחינה שיעקב קורא לה: האלוהים הרועה אותי, של אפשרות להיות בהקשבה ובהתבוננות למה ה' רוצה מאיתנו. את ההבנה הזו וההישענות אנו יכולים לקבל דרך התפילה והשיח שלנו עם הקב"ה. לבקש ממנו שידריך אותנו כיצד לפעול בעולמו. ולהגיע לאיזה בטחון בהשם שכל מה שקורה בעולם זה רצונו ותחת השגחתו. השגחה שלא תמיד אנו רואים וחווים. נראה לי שיש כאן הזמנה להגיע לעמדה דתית כזו שלא בטוחה בעצמה כ"כ ומנסה לשמוע מה האלוהים רוצה מאיתנו. הלוואי ונזכה. שבת שלום

בית מדרש ופמיניזם דתי

"פמניזם ויהדות" מפגש שני, י"ט טבת 19.1.2025

הפמיניזם הדתי בישראל - הישגים, התנגדויות, אתגרים

שמחת תורה תשפ"ה/ מלכה פיוטרקובסקי

דבר תורה מפי מלכה פיוטרקובסקי על שמחת תורה: בעיצומן של שעות האימה והתופת בדרום הארץ, ביום שמחת תורה, היינו אמורים לסיים בבתי הכנסת, את קריאת חמשת חומשי התורה 'ולהתחיל מבראשית' - לברך את 'חתן בראשית' ולהקשיב לקריאת פסוקי הפתיחה של התנ"ך כולו

כנגד ארבע נשים - מדרש נשי על חכמה ותלמידות חכמים

חוברת מדרשים ודברי התורה על חכמה ותלמידות חכמים לקראת הפסח, זמינה להורדה והדפסה.

פרשת השבוע

מבחר סרטונים ומאמרים שנכתבו וצולמו על ידי תלמידות חכמים, נשות רוח ורבניות ישראליות מנקודת מבטן על הפרשה

בראשית היתה חתירה לעולם טוב יותר/ רחל עזריה

דבר תורה לפרשת בראשית תשפ"ה "בראשית היתה חתירה לעולם טוב יותר"

ומר לי בפה כמו עץ השדה/ תמר ביטון, ראשת מדרשת באר

פרשת בשלח סימנה מים – קריעת הים והמעבר בתוך המים, צמא ורעב וחיפוש מים בסלעי המדבר. מיד לאחר שירת הים, מופיע סיפור קצר ומסתורי, בו העם צמא למים, וכשמגיע אליהם לבסוף, הריהם מרים ובלתי ניתנים לשתייה. בעקבות תלונות העם, משה צועק לה' והוא מורה לו לקחת עץ ולהשליך אל המים כך שהרכבם ישתנה ויהפכו ראויים לשתייה – "וַיִּמְתְּקוּ הַמָּיִם"

"ובגויים לא יתחשב" / ד"ר רננה רביצקי פילזר

פרשת בלק "הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב" (במדבר כג, ט), קובע בלעם בן בעור, נביא אומות העולם, המביט באהלי ישראל מראש צורים - ספק מברך, ספק מקלל, ספק מתאר מציאות. עד היום מהדהד משפטו בקרבנו ואנו ספק מאמצים, ספק דוחים, ספק מאפשרים לנבואה להגשים את עצמה.

בראשית

בראשית היתה חתירה לעולם טוב יותר/ רחל עזריה

דבר תורה לפרשת בראשית תשפ"ה "בראשית היתה חתירה לעולם טוב יותר"

חסד וחרפה בפרשת דינה

ד"ר אילת וידר על פרשת וישלח | כסלו תשפ"ד

דבורה הנביאה אשת לפידות / יפה כהן

שופטת, מנהיגה, נביאה אבל גם רעיה דבורה אשת לפידות